onsdag 26 maj 2010

Kronprinsessans bröllop

Det var då ett jäkla tjat om huruvida kronprinsessan ska bli förd till altaret av sin far eller inte. Jag förstår mig verkligen inte på det där att det skulle vara förlegat och kvinnoförnedrande. Om hon vill bli förd till altaret av sin far ska hon väl få göra det. Det är ju hennes bröllop och hennes val. Lyssnade en morgon på tv4:s morgonprogram där en kvinna tyckte att det var rent utav hemskt att hon skulle göra så. Att hon bröt mot kyrkans alla traditioner osv. Men vi lever väl i ett fritt land och vi har väl rätt att välja vad vi vill göra? Dessutom är inte det mer förtryckande att hon måste be sin pappa om lov för att gifta sig? Förstår liksom inte logiken... Jag har väldigt svårt att se att den amerikanska traditionen skulle vara kvinnoförtyrckande, jämnställdheten ligger inte där utan hur samhället uppfostrar våra barn att tänka. Själv så valde jag att gå fram till Anders själv. Han väntade på mig och jag hade mina näbbar och tärnor med mig. Det finns så många olika sätt att göra det på och det är upp till var och en att välja sitt sätt.

Inga kommentarer: