torsdag 24 juni 2010

Hittade en intressant artikel i dn.se:

Förbud mot minareter diskriminerar
Publicerat 2010-06-23 18:01
Europarådet parlamentariska församling uppmanar Schweiz att upphäva det kontroversiella förbudet mot att bygga minareter. Europarådet anser att förbudet diskriminerar muslimer.

”Det måste vara möjligt att bygga minareter på samma sätt som kyrktorn, om det uppfyller säkerhetsbestämmelser och godkänns i stadsplaneringen”, skriver Europarådet.
Schweiz mötte internationell kritik efter en folkomröstning i november 2009, där medborgarna röstade igenom ett förbud mot att bygga minareter. Europarådet är en europeisk samarbetsorganisation som arbetar med bland annat mänskliga rättigheter.


Jag kan inte göra ngt annat än att hålla med Europarådet i detta fall. Helt otroligt att förbjuda en sådan sak. Det är en av de mänskilga rättigheterna att få ha sin egen tro! Jag kanske inte tycker om att kvinnor använder slöja för jag anser att det är diskriminerande. Men man har rätt att tro på vilken religon man själv vill. Och jag kan inte förstå att man förbjuder olika religoner att ha sina tempel, moskeer eller kyrkor. Så länge ingen skadas så och vad kan en minaret göra för skada?

2 kommentarer:

Mia sa...

Ah. Insåg när vi la på att jag glömde fråga om Rom. Jag är lite senil faktiskt! Men när folk har bloggar så uppdaterar man sig ju via dem... Vill ses och höra allt. Du ser helt otrolig ut på bilderna. Så vacker. Puss!

Keeya sa...

Sötaste sötaste Mia! Du hade ju fullt upp då hehe ;) Shopping med tjejerna är hur viktigt som helst :) Jag hoppas vi ses nästa vecka! Jag saknar dig! Puusss!