lördag 24 juli 2010


Kenitra tog denna bild och satte upp den i facebook. Hon gjorde det för att visa sina amerikanska vänner hur annorlunda vi ser på föräldraskap här i Sverige från hur de gör i USA. Det haglade in kommentarer både i facebook och hennes mejl. Enligt amerikansk lag får en kvinna ta ut 6 veckor obetald mammaledighet och då ändå behålla sitt jobb. Om inte lagen fanns skulle hon bli sparkad. Många sparar sin semester tills barnet kommer för att klara sig ekonomiskt. Det finns knappt några män som tar ut någon pappaledighet. Det anses som väldigt konstigt och skulle påverka deras karriär negativt. Männen är oftast inte med och inhandlar babyprylar utan det är kvinnorna som ordnar med det. Däremot har de babyshowers och då får de en massa saker. De gör det lite som när man gifter sig, alltså registrerar en önskelista i en butik. (Kenitra vill ordna en babyshower till mig och jag tycker att det kan vara roligt. Men jag sa att vi ska nog lämna bort önskelistan. Passar inte riktigt in i den svenska kulturen.) I Sverige har vi det verkligen bra att vi får vara hemma så länge med våra barn. Att det dessutom anses som bra att männen också stannar hemma. Visst har vi fortfarande en lång väg till jämställdhet men vi har kommit en bra bit på vägen om man jämför andra västerländska länder. I USA "hjälper" männen till hemma och passar sina egna barn. Vi har ändå kommit en bit ifrån det tänkandet. Min man anser det som en självklarhet att göra sin del av hushållsarbetet. Han anser att jag inte ska behöva göra något hushållsarbete när bebisen kommer utan jag ska få bara koncentrera mig på amningen. Sen såklart får man ju se hur det blir när barnet kommer för det går aldrig att förutspå. Men det är bra att prata om det innan så att man kan bli så bra förberedd som möjligt. Anders ska vara pappaledig, så klart. Jag hade först tänkt att jag skulle gå tillbaka till skolan redan i januari men det kanske är lite för tidigt. Igentligen vore det ju bättre för oss ekonomiskt om jag började jobba så snart som möjligt för jag tjänar bättre. Men när barnet är här så tror jag att jag kommer att ha det svårt att slita mig i från henne.

5 kommentarer:

Karin sa...

Vad tycker hon det svenska systemet och de svenska tankegångarna kring det här med jämställdhet och föräldraledighet? Mer än att det är konstigt alltså.. ;)

Keeya sa...

Hon tycker om att vi har möjlighet att vara med våra barn så länge som vi kan. Och hon är själv väldigt stark och självständig så jag antar att hon tänker mer som vi angående jämställdhet. :)

Keeya sa...

Och hon lämnade sin kille för att flytta hit. Det visar att hon tar saker i sina egna händer för att forma sin lycka :)

sara - mamma till wilda sa...

Det är sjukt hur bra vi har det i Sverige. Man borde skämmas när man klagar

emmademma sa...

Sverige ligger verkligen långt fram i täten!