tisdag 13 juli 2010

Spin off på Grynets inlägg!

För ett tag sedan skrev Grynet ett inlägg som jag vill fortsätta lite på. Ni hittar inlägget här: Arbetslöshet och fjanteripolitik.

Jag tycker att det gamla talesättet "man är sin egen lyckas smed" är ett väldigt bra talesätt. Det finns ingen annan som kan göra sig själv lycklig än just jag själv. Såklart kan man må bättre om man har en relation men om man inte mår bra själv från början kan inte relationen heller må bra. Om den ena haltar i relationen från början så hamnar relationen i obalans. Däremot om man någon gång i livet känner sig svagare är det skönt att ha någon att luta sig emot. Men åter igen då måste relationen vara stabil från början.

Alla går igenom kriser i sitt liv någon gång men då gäller det att försöka ta sig ur dem. Det som inte dödar en gör en starkare. Man kan inte bosätta sig i sin kris och skylla på allt annat hela tiden varför man mår dåligt. Man kan inte älta gamla saker för då blir man aldrig lycklig. Som till exempel jag hade så taskig barndom därför mår jag så dåligt i dag. Det finns alltid någon annan som har det mycket värre än man själv. Alltid! Ta då det jobbiga och vänd det till något positivt i stället. Vad kan jag ta för lärdom av detta? Vad vill jag av mitt liv och vad vill jag inte? Jag hade en tuff barndom men i dag är jag lycklig över den. För den har gjort mig till den personen jag är idag och jag mår bra i dag. Jag tog lärdom, jag såg vad jag ville ha och inte ville ha och satte upp mål i mitt liv. Jag förnekar inte att det har varit hårt arbete men när man väl har kommit över det så ack vad man kan vara stolt över sig själv. När jag var runt 20 år så gick jag igenom en kris. Jag ältade det gamla, såg bara hinder över allt. Men jag bestämde mig för att ta mig ur det och det gjorde jag på ren vilja. Jag gjorde det själv och det är jag så stolt över. Jag har underbara vänner som alltid har funnits för mig men de kunde inte hjälpa mig i min sorg för det var min sorg och inte deras.

Ofta när folk ligger på botten kan de inte sluta jämföra sig själva med andra. Detta gör att man bara mår sämre. Om man bara tycker att alla andra har det så bra och man själv har det så dåligt så kommer det alltid att vara så. Samma sak här det finns alltid folk som har det bättre än sig själv. Alltid! Men då ska man istället för att sörja att man själv inte har det de andra har så unna dem i sina lyckor. Det är inte bort från sig själv utan om man glädjs med den som är lycklig kan man själv känna av lyckan en stund.

4 kommentarer:

Karin sa...

..this is why vi are snobbs. haha

Keeya sa...

Haha verkligen!

Alma och vi sa...

Jag har ytterligare en tes angående detta och det är att man faktisk inte ska ångra det man har gjort utan att dra lärdom av det. Jag var t.ex tillsammans med en kille som var så svartsjuk att jag inte fick ha på mig det jag ville osv, jag ångrar inte vårt förhållande utan är istället tacksam att jag fick uppleva det och dra lärdom och hitta styrka i det. (Sedan att det slutade med ett polisbesök i lägenheten, ytterligare en lärdom av hur stark en kvinna faktiskt kan vara.) Det som har varit jobbigt i barndomen har jag däremot hådgranskat inombords nu när jag ska bli mamma; vad kan jag göra annorlunda än mina föräldrar osv.

Jag kan inte påstå att jag tycker att varje dag är en dans på rosor och har deppdagar jag också men jag försöker i alla fall (oftast) att vända på situationerna för att komma på rätt köl igen och det är där många grottar ner sig och skyller på andra precis som du skriver. Vi skulle kunna prata om det här i timmar du och jag! :)

Kram

Keeya sa...

Super bra kommentar! Men så är det, man ska inte hålla på att ångra sig för vad man har gjort. Gjort är gjort och nu går man framåt istället. Och det är klart att alla har deppdagar och det är inte så konstigt. Skillnaden är just om man grottar ner sig i det eller inte. Jag är för den delen säker på att du kommer att bli en toppen mamma! Snart dax! Tjohoo! <3 Kraaaam