lördag 14 augusti 2010

Agora

Vi var lite för trötta för att gå ut att äta så vi tog take away. Vi fick vara ensamma hemma så det vart hemromantik istället. Antagligen går vi ut idag istället för att äta. Sen kanske hitta på något i stan, uteservering, midnattsloppet eller gratiskonserten...


Vi tittade på filmen Agora igår. Det är ingen feel good film utan snarare en tankeställare. Jag har alltid varit väldigt intresserad av historia. Jag tycker att det är viktigt att känna till historia för att ta lärdom utav misstagen som har gjorts. Tyvärr verkar historien upprepa sig och mänskligheten gör samma misstag om och om igen. Filmen utspelar sig i det Romerska Alexandria på c:a 300-talet. Det handlar om en kvinnlig filosof vid namn Hypatia. Hon brinner för vetenskapen och avslöjar nästan mysteriet kring solsystemet långt före Galileo. Tyvärr hotas hennes arbete av kristendomens framväxt och konflikterna mellan kristna, hedningarna och judarna. Om man ser filmen förstår man vad jag menar med att historien upprepar sig.

I filmen är biblioteket i Alexandria en viktig del. Biblioteket har beskrivits av flera olika författare och man vet inte säkert hur den förstördes. Vad man vet är att flera verk förstördes i samband med att biblioteket försvann. Detta har också tyvärr upprepats flera gånger under världshistorien. Flera vetenskapliga samt historiska verk förstörs av extremister, krig eller olyckor. Visst finns det också mycket farlig litteratur som inte har någon grund i det de vill säga, men mycket är bra. Och det är upp till läsaren att avgöra om denna vill tro på det den läser. Viktiga är att man försöker se att texten har referenser osv. Kritiskt tänkande är väldigt viktigt och man ska inte tro på allt. Sen finns det aldrig bara en sanning utan flera tankesätt kan vara sanna.

Filosofin har alltid intresserat mig. Antar att det intresserar mig för det är grunden till dagens vetenskap. Läste filosofiska böcker när jag var tonåring och nu så känner jag att jag vill förfriska mitt minne igen.


Inga kommentarer: