tisdag 10 augusti 2010

Plastikkirurgi – bra eller dåligt?

Alla kan vi hålla med om att om någon är född med en skada eller varit med om ett trauma ska denna kunna operera sig. Det anses inte som dåligt utan man har förståelse för att denna person vill se ”normal” ut. Sedan skiljer sig åsikterna radikalt när en person som ser ”normal” ut vill operera sig. Jag har märkt att det är också en generationsfråga. I alla fall i vårt samhälle men i Hollywood verkar var och varannan ha gjort någon slags ingrepp. De som är lite äldre än mig och uppåt i åldrarna verkar fördöma plastikkirurgiska ingrepp helt och hållet. De tycker att det är ytligt och dumt att riskera sin hälsa för skönhet. (Däremot tycker min mamma att det är upp till var och en. Cool pensionerad mamma jag har! J ) Den yngre generationen däremot verkar tycka att det är okej att operera sig. Det känns som att de sätter större vikt på utseendet än vad de som är lite äldre gör.

Jag tycker att det är upp till var och en att bestämma sig om de vill operera sig eller inte. Jag tar själv Botox injektioner (nu så hjälper de mig för min migrän, vilket är suveränt) och jag förstorar läpparna med Juvedérm. Tycker inte att det är så stora ingrepp då medlet försvinner efter ett tag. Jag kommer antagligen att förminska brösten efter att vi har fått alla barn vi vill ha. (Få se om det blir en eller två.) Det var faktiskt min man som sa det först. Jag blev förvånad att en man vill att hans fru ska förminska brösten men sen kom jag på att han säger det för att han bryr sig. Han vet hur ont jag har av att bära dessa kolosala monster och att jag har jätte svårt att hitta kläder.

Sen är det många som gör plastikkirurgi för att förbättra hälsan. Äldre som får hängiga ögonlock och som tillslut skymmer synen upplever fördelar med att ta bort för mycket hud. Och jag kan tycka att om man mår dåligt av att man t.ex har stor näsa så kan det förbättra ens mentala hälsa att fixa till den. Den stora näsan kanske håller dem tillbaka och de vågar inte göra något i sitt liv.

Personligen förstår jag inte silikonimplantat. Jag antar att jag inte gör det för jag har själv så stora bröst att jag har ont av det. Många förstår inte vilket besvär man kan ha av stora bröst. Sen tycker jag att det kan se onaturligt ut beroende på vilket implantat man använder, eller hur stora man gör dem. Jag har sett fina implantat och groteska. Man ska tänka till ordentligt innan man sätter in implantat för de kan medföra många komplikationer samt att man måste byta ut dem var tionde år. Det har däremot kommit ut en ny produkt på marknaden. Det är injektioner man sprutar in i brösten för att förstora dem. Det blir inte jätte stora bröst och medlet Macrolane försvinner efter några år. Det kanske är ett skonsammare sätt att förstora brösten? Men återigen det är upp till var och en om de vill operera sig eller inte.

Alltså man kan säga att jag är för plastikkirurgi så länge det ser naturligt ut. Men många blir blinda och kan inte sluta att operera sig. Lite som tanorexi, där en person känner sig hela tiden blek och solar konstant. Personer som inte kan sluta att lägga sig under kniven har oftast något annat som gör att de mår dåligt. Det är sorligt att se vackra människor ändra hela sitt utseende. Som jag har skrivit tidigare så i slutändan förfaller utseendet och vad har man då kvar om man inte kan må bra i sig själv?

Den här kvinnan var så vacker från början. Hon har gått ut i media och berättat offentligt hur många ingrepp hon har gjort.

Idag ser hon ut så här. I mina ögon är det inte längre vackert men skönhet är i beskådarens ögon. Alla har vi olika skönhetsideal och det är inte min uppgift att döma någon.

4 kommentarer:

floosan sa...

Jag tycker det är hemsk när man opererar sig för att uppnå ideal som inte är rimliga. Flickan på bilden har verkligen förstörs sig, hon är ju bara barnet, sorligt. Men att opererar sig för sitt eget välbefinnande är en annan sak så länge det är rimligt om du förstår vad jag menar. Linjen är hårfin. Jag vill inte operera mig, jag är långt i från perfekt. Jag trivs bra som jag är. Önskar att fler gjorde det. Man kan aldrig laga en trasig insida genom utsidan =)

Keeya sa...

Ja det är det jag ville säga, man kan inte laga en trasig insida genom utsidan! Och linjen är hårfin, vart drar man den? Det är det som är frågan. Alla drar vi den på olika ställen. Men som du säger när man försöker uppnå ideal som inte är rimliga bör man tänka till ordentligt.

Girl in Stockholm sa...

I forgot what she used to look like! Disgusting and sick. She needs a psychiatrist, not a plastic surgeon.

sara - mamma till wilda sa...

Bra skrivet du..

Stort tack för din kommentar. Tyvärr är vi inte ensamma om att ha/haft problem