söndag 17 oktober 2010

En dag på förlossningen...

Som ni vet så var vi inne på förlossningen idag. Men nu är vi hemma igen i väntan på att allt ska komma i gång ordentligt. Tänkte skriva lite vad som hände.

Jag vaknade ungefär kl 7 i morse. Haft mensvärkar i natt igen så jag tänkte inte så mycket mer på det. Låg kvar i sängen ett tag innan jag gick upp. Kl 9 väckte jag maken för jag var så hungrig och vi hade planerat att vi skulle äta en ordentlig frukost med ägg, bacon och bönor. Var lite grinig men maken fick mig på bättre humör på en gång. När vi hade lagat frukosten och skulle äta kände jag att jag var tvungen att springa på toa. Kändes som när mensen skulle börja men jag hade känt så tidigare också utan att det var något. Men väl inne på toaletten såg jag att jag hade klarrött blod i trosan. Inte mycket men ungefär som 2 fem-kronor. Sa till maken att vi får nog åka in till förlossningen. Han blev lite stirrig men jag tyckte att vi skulle äta upp först. Sen så ringde jag förlossningen och de undrade om jag kände några fosterrörelser. Men då kom jag på att det var väldigt lugnt i magen och hon gick inte i gång på mat, dryck eller buffar. Barnmorskan sa att det var fullt så hon skulle återkomma. Under tiden hoppade maken in i duschen och jag började packa det sista. Barnmorskan ringde och sa att vi fick komma dit. Då började maken fixa håret och gå ut med hunden. Hahah jag tror han vart lite nervös ;) När vi sen äntligen skulle åka så öppnade sig inte garageporten! Haha verkligen som en komisk film. Men just då var jag inte så glad. Det tog ett tag men tillslut fick grannen upp dörren manuellt. 

På förlossningen så kopplades jag upp på ctg-kurvan. Skruttans hjärtaktivitet var jätte fin och så såg man att jag hade några oregelbundna sammandragningar. Märkligt att efter sammandragningen får jag menssmärtor? Men sen så kom en läkare och skulle undersöka mig. Hon hade med sig en läkarkandidat. De klämde och tryckte båda på min mage. Gjorde lite ont men inte så farligt. På ultrat såg man att hjärtat pumpade som den skulle men hon tyckte att Skruttan var lite väl lugn. Båda två kände på livmoderhalstappen. Inte så värst skönt eller roligt men såklart måste kandidaten också få känna för att han skulle lära sig. Så det var bara att bita ihop. De tycke iaf att jag var väldigt lugn och avslappnad så att det skulle gå så bra så. Jag hade inte öppnat mig men tappen var mjuk. Och jag har haft lite olika blödningar under dagen. Så antagligen är det på gång men man vet inte riktigt när.

För att Skruttan inte ville röra på sig så fick vi vänta 3 timmar på nästa doktor och ett till ultra. Den doktorn konstaterade att allt såg bra ut. Hon tyckte att det verkar som att det är på gång och att vi skulle vara uppmärksamma på blödningen. Har haft lite oregelbundna värkar men inte så farliga. Men så nu är vi hemma, har ätit pizza och kollar på film. Och såklart har Skruttan börjat sin kvällsjumpa ;)

Jag vill tacka er alla för era fina kommentarer! Det värmer verkligen! Hoppas ni har haft en fin söndag.

8 kommentarer:

Anna-Gravid sa...

Snart kommer hon ska du se! :-)

Kramar!

Caroline sa...

Åhhh...spännande spännande!!! Massor av lycka till-kramar om det nu kommer igång inatt!

Becca-Mamma till Ellen sa...

Vad skönt att allting är bra med bebisen! :) Då håller jag tummarna för att värkarna drar igång ordentligt nu. Allt lycka till till er när det blir dax. Håller tummarna för er! Många kramar till er

Cake Me Happy sa...

Spännande att det är på gång! Lycka till!!

sara - mamma till wilda sa...

Härligt att höra att allt är bra. Det blir nog bebis väldigt snart =) Jag tippar på tisdag.

Känns det ok?

Passar på att önska lycka till ifall att

sara - mamma till wilda sa...

Jag tänker inte fråga hur det går, men jag undrar hihihi

floosan sa...

Nu är ni nära, här startade det också med slemproppen, men som sagt mina var stöninga. Hoppas eran bebis vill se dagsljuset innan veckan slut =)

Vi2blir3.se - Malin sa...

Åh nu kanske de har blivit bebis :D