torsdag 24 februari 2011

Finska öppna förskolan

Idag, eller nja nu är det egentligen igår, var vi på finska öppna förskolan. Så perfekt att det finns en sådan i Sjöstaden. Det var hur mysigt som helst och dit kommer vi att absolut gå igen. Vi var bara tre mammor och en pappa. Men det gjorde det nästan trevligare för det var inte en massa stohej. Och bra för barnen att höra någon annan också prata finska. På öf så vände sig Lovisa från rygg till mage. Jippii hon gör framsteg. Hon har vänt sig tidigare men då har hon legat i sängen och gjort det i en lite sluttning.

Efter det gick vi med hela familjen och åt lunch. Finns ett fik i Sjöstaden dit man får ta med sig hunden. Passar oss bra att alla vi 4 kunde gå.

Nu sitter jag på jobbet och är trött. Som tur är är det lugnt. Svärföräldrarna skall komma och vara barnvakt imorgon så att jag får sova innan vi skall till babysimmet.

10 kommentarer:

Anna-Mamma till Kevin sa...

Tack! :)

Å jadå, visst mös vi till det lite extra! :)

KRAM

Liw sa...

vad trevligt med ett fik som tar hundar. Här i stan verkar folk tro att så länge hunden inte är mer än knähög så är det okej att ta med den överallt. blir riktigt irriterad för folk är faktiskt allergiska och rädda.

Kul att jobba lite, är det några extra pass bara eller?

kram kram

Stina sa...

Gud va skoj med en finsk öppna. Det måste ju passa er perfekt. Skulle också önska att det fanns fik här i stan där man kunde få ta med sig hundarna. Kramar

Maria sa...

Tack för din fina kommentar, vännen, det uppskattades. Stort grattis i efterskott oxå! =)

i min lilla lilla värld sa...

Ska hon få lära sig finska från start?

Liw sa...

Bra att jobba som sagt, du får sakna sötnosen och pappa(?) får chansen att rå om henne själv :-) Sen är ju pengarna aldrig fel ;-)

SV: jag förstår dig. Här har vi haft en motoriskt tidig dotter som både klättrade och kröp vid 6 månaders ålder, gick vid 10 och nu klättrar i ribbstolar. Ja du hör ju.
I början första 7 månaderna ungefär, var jag galet orolig. Vet inte hur många gånger hon trillat ur soffan, akutbesök två gånger, men aldrig några skador (phju). Men så en dag satt vi här hemma och pratade och jag sa till sambon att jag hatar det här, jag är som de föräldrar jag föraktar, de som inte kan låta barnen klippa navelsträngen utan hela tiden ska vakta, fånga, undanröja. Från den dagen har jag stått tillbaka, visst är det svårt. Ibland vill jag bara gå ur rummet av rädsla för att liten ska göra sig illa, men samtidigt hon är en tänkande varelse och hon fattar att gör det ont ska man inte göra om samma misstag tio gånger, det räcker oftast med två, möjligtvis tre om det är extra spännande.. Men det är svårt. Hoppas du lyckas släppa lite, tror man som förälder mår bra av det och att barnet får tillit till sin egen förmåga. Fast Lovisa är ju så liten än så det kan ju vänta några månader :-)


kram

Liw sa...

Den förra kommentaren var ju jag...

Becca-Mamma till Ellen sa...

Vad roligt att det finns en finsk öppna förskola. Perfekt för Lovisa ju :) Tycker det är jätte bra att hon har möjligheten att lära sig två språk. Det kommer hon har tillgodo när hon blir äldre :D

Hoppas babysimmet gick bra och att ni får en underbar helg. Stora kramar till er sötnosar

Jannica sa...

Hej, var ligger den finska öppna förskolan? Googlade på det och kom till din blogg :) Har en liten på 3 månader som jag vill ska lära sig finska och samtidigt träffa andra föräldrar i samma situation med språket :)

Keeya sa...

Hej Jannica,

För det första vad kul och grattis till den lille :) Öppna förskolan ligger i Sjöstadskapellet som ligger i Hammarbysjöstad. Vi träffas varje onsdag kl 9:30-11:30. Du kan även nå mig på ollikristiina@yahoo.se för mer information för ibland så träffas vi annars också. Kram från oss.