lördag 26 mars 2011

En vän rekommenderade denna artikel på facebook. Fy så jag lider med barnet. Stackars liten som inte har kunnat värja sig.


Iller bet Selma när hon låg i vagnen

Selma, nio månader, låg och sov i sin vagn utanför familjens hus.
Då hoppade en förrymd tam-iller upp i vagnen och attackerade henne.
Selma fick ett 70-tal rivmärken i hela ansiktet och fördes akut till sjukhus.
- Hon var precis röd i hela ansiktet, säger pappa Patric Engqvist till Expressen.se.

Vid tiotiden på torsdagsförmiddagen som Patric Engqvist ställde ut vagnen med Selma utanför villan i Hultsfred för att hon skulle sova en stund i friska luften.
Han skulle precis sätta sig för att lyssna på musik när han först fick ett infall att gå ut och titta till den sovande dottern.

Trodde hon kräktes

- Jag tänkte: jag tittar till henne så att hon inte har vaknat. Men när jag kom till dörren hörde jag att hon skrek och öppnade. Då var hon precis röd i hela ansiktet. Den första tanken jag fick var att hon hade kräkts upp någonting, säger Patric Engqvist.
- När jag böjde mig ner och tog upp henne rasslade det till i sidan av vagnen. Då såg jag ett djur. När jag lyfte upp henne var illern på väg upp igen och skulle in i vagnen. Den var väldigt aggressiv, säger Patric Engqvist.

"Blev chockad"

Han lyfte upp Selma och bar in henne i huset för att tvätta av henne.

Selmas pappa Patric är kritisk mot att det är så lätt att skaffa vissa typer av husdjur. 

Patric har läkarna sagt att de tror att Selma kommer att bli mer eller mindre återställd. 

En av kommunens tjänstemän har bekräftat att det var en iller som attackerade Selma. 

Det visade sig senare att djuret rymt från sin ägare i Hultsfred den 28 januari.

- Då såg jag att illern gjort henne illa. Då blev man chockad. Det är så obeskrivligt att se en sådan sak. Och att veta att hon var nedbäddad i en åkpåse och bara kunde röra huvudet. Hon hade inte ens händerna att fäkta med.

Skrek högt

När Patric förstod vad som hade hänt ringde han sin sambo som kom hem och ringde efter en ambulans. Selma fördes till lasarettet i Västervik.
- Hon skrek något fruktansvärt. Vi tror att illern har rivit med klorna. Selma har 60-70 märken i ansiktet och har ett rivsår i insidan av ögonlocket. Det är bara guds försyn att inte båda ögonen åkt ur. Jag tror inte att hon hade klarat sig om inte jag hade kommit ut.
Patric bestämde sig därefter för att gå ut och leta upp illern, som var kvar utanför villan.

Rymt från sin ägare

Patric fick till slut död på djuret med hjälp av en spade och ringde därefter till miljökontoret vid Hultsfreds kommun. En av kommunens tjänstemän har bekräftat att det var en iller som attackerade Selma och det visade sig senare att djuret rymt från sin ägare i Hultsfred den 28 januari.
- Den var totalt orädd. Den har tidigare varit inne hos en hyresgäst och andra har sett den leta mat. Tyvärr kom vår Selma i vägen.
- Men jag hyser inget agg mot ägaren. Det är bara skönt att veta exakt vad som hänt. 

"Vill ha en debatt"

På sjukhuset blev Selma sövd och fick såren rengjorda. Hon syddes även på fyra ställen i ansiktet och har fått antibiotika.
-Man klagar så mycket i Sverige. Men akutsjukvården har varit fantastisk. Vi har blivit mycket bra omhändertagna.
Patric är kritisk mot att det är så lätt att skaffa vissa typer av husdjur.
- Jag vill ha en debatt om hur olämpligt det är att ha rovdjur som tamdjur. Det är fruktansvärt att det inte finns någon form av utbildning när man skaffar djur.
Enligt Patric har läkarna sagt att de tror att Selma kommer att bli mer eller mindre återställd.
- Det jobbiga är att hon har ont. Men emellanåt är hon som vanligt och leker och skrattar.

5 kommentarer:

Anna-Mamma till Kevin sa...

Å fy! Stackars lilla barn!!

Vadå finns det burkar med bara kött eller är blandat som en riktig "rätt"?

Har spanat in diverse barnmatssidor! :) Ska kika på den du tipsade om också! :)

Jag ger Kevin vatten i flaska (lika dan som vi navänder till ersättning fast en mindre). Tänkte om hon kankse inte dricker för att muggen är "konstig" och ovan? Flaska som hon känner igen kankse går bättre?

Becca-Mamma till Ellen sa...

Fy, fy, fy :( Stackars lilla flicka! Min kompis berättade här om dagen att hon läst om en liten bebis som legat och sovit i sin spjälsäng på natten. Föräldrarna hade vaknat av att hon skrikit, då hade deras iller rymt och hunnit äta upp fyra av hennes fingrar. Så hemskt!! Varför vill man ha en iller från första början?
Hoppas Lovisa mår bättre idag. Ha en mysig söndag! Puss och Kram Becca och Ellen

Anna-Mamma till Kevin sa...

Glömde svara påfrågan om jag kokar vattnet och nej det gör jag inte lägre och har i ärlighetens namn inte gjort alltför ofta innan heller!

Ha en fin dag! KRAM

Tova sa...

åhh fy så hemskt. Klarar knappt av att läsa såna här artiklar längre, gör så fysiskt ont inom en. Stackars försvarslösa barn.

Liw sa...

Nä fy fan!
Kommer ihåg när Mait var lillliten så var det en barnvagn med ett spädbarn som försvann från en villa i finland. Barnet återfanns i en snödriva några hundra meter bort. Det var så jobbigt att läsa :-(
Dset finns så mycket vi inte kan skydda dem mot :-(

stor kram