lördag 30 april 2011

Klara Vappen :)

Ja så säger vi på skämt i Finland. Valborg brukar ju vara en ganska så blöt fest så därför säger men klara istället för glada. Vappen är ett smeknamn för Valborg och sen kan man tillägga Klara Vappen, drick bara vatten. Så skämtar finnarna på svenska :)

Valborg ser väldigt annorlunda ut i Finland än vad den gör här. Visst är det mycket fylla och det är en student fest men hela Staden har karneval stämning. Saknar alltid Finland under Valborg. Här kändes det som att det var begravningsstämning när jag gick för att handla. I Finland går nästan alla utklädda, alla bär sina student mössor, det finns en massa ballonger och serpentiner överallt. Alla är glada och hälsar på varandra. Om man har barn så brukar man dricka en dryck som heter sima och äta söta bakverk som heter "tippaleipä".
Bilden är googlad

Bilden är googlad
Man har ingen majbrasa men imorgon går de flesta ut i parkerna och har Champange frukost.
Bilden är googlad

Såhär kan det se ut den 1a maj om det är fint väder. Detta är i centrala Helsingfors och jag bodde nära detta ställe för många herrans år sedan. (Bilden är googlad)

Vi skall ta det lugnt ikväll men jag har köpt lite ballonger och serpentiner för att piffa upp det lite. Det är ju ändå Valborg och vi är alla mer finnar i denna familj än svenskar ;) Tanken är att några vänner skall komma över och sedan skall vi gå och titta på brasan här i Sjöstaden. Vad skall ni göra? Jag önskar er en Klara Vappen!

1 kommentar:

i min lilla lilla värld sa...

Hoppas Ni hade det kul trots att det blev lugnt =)