torsdag 14 juli 2011

Äta själv

Lovisa har lite matvägran till och från. Den ena dagen kan hon gilla en maträtt medan den andra dagen ratar hon den totalt. Just nu vill hon bara ha frukt och söta saker så som HIPPs barnmat och frukt pyréer.

Frukt får hon gärna äta. Hon lyckades faktiskt att få hål på skalet med sin två små tänder ;)

Jag fick bara mata några skedar men själv ville hon gärna kladda.

Jag skall försöka att inte oroa mig för det är det som står i alla böcker och jag vet med erfarenhet att om man oroar sig och gör något till en stor sak så blir det oftast det också. Jag vet också att det smittar av sig, oroheten alltså och det vill jag inte att det skall göra. Så jag försöker vara cool men det är inte det lättaste. Men så länge som hon är pigg och glad så skall jag inte behöva oroa mig och det är ju hon nästan alltid.

4 kommentarer:

Emelie sa...

Hon är en sån raring din lilla tjej! :-)

Anna sa...

Vi har samma problem här med maten. Men han har ju inte mått så bra så kanske det eller värmen det beror på. Men man blir orolig. Eller mer jaha är du hungrig eller inte...
Hoppas att det är bra med er, det ser ut som ni har det bra om dagarna.
Hade så gärna velat följa med imorgon. Man vill ju passa på när tjejer vill ut:) Men för en gång skull så har jag redan utgångs planer. Ska iväg till Uppsala med en tjejkompis i helgen.

Kram på er!

Tova sa...

åh, vad skönt att man inte är ensam om att ha en periodvis matvägrande unge! :) ibland får man känslan att man är det, när man ser alla andra kids sitta snällt i stolen och bli inlassade med mat...
Och du har SÅ rätt, egentligen ska man ju inte alls oroa sig. Läste en artikel att barn teoretiskt sätt klarar sig utan näring i flera veckor... och så sällan äter ju aldrig våra, eller hur? ;)

Jag matvägrade hela min uppväxt dessutom, men blev ändå jättefrisk och lång! Haha!

jessica-mamma till Melwin sa...

Kan själva är en trend hemma hos oss.. allt skall man göra själv... Borsta tänder, kamma sig, ta av kläder osv :) underbara barn!

Hoppas ni alla mår bra och att er helg blir toppen. Några speciella planer?? KRAM