måndag 19 december 2011

Barnuppfostran

När man nu har barn är det ganska naturligt att fundera över barnuppfostran. Alla kan vi ju komma överens om att barn behöver kärlek och trygghet. De flesta kan nog också hålla med om att barn skall lära sig vissa gränser och regler för att fungera i sociala tillfällen. Sen vad dessa regler och gränser är kan skilja sig väldigt mycket från familj till familj och till och med bland individer. Tror alla har lite olika åsikter angående detta. Sen har vi ju en mängd med vägar att lära barnen regler och gränser. En sak som jag har märkt på sista tiden är att man får utgå mycket ifrån barnet hur det är. Jag är sådan som jag tänkte mig att jag skulle bli som mamma men jag har lärt mig mycket på vägen. Jag utgår mycket från Lovisa hur hon är och vilket humör hon har. Jag och Anders har samma syn på barnuppfostran som tur är. Det underlättar mycket och jag tycker att det är viktigt att föräldrarna är överens så att barnen får en konsekvent tillvaro. Men det jag vill ha sagt är att det finns inte ett rätt utan att alla familjer får välja sina vägar som passar dem bäst. Förutsatt såklart att det är en normalfungerande familj.

3 kommentarer:

Karin sa...

Ja är det något jag insett så är det att det inte finns två familjer som har exakt samma syn på uppfostran.
Lite som att det inte finns två familjer som har exakt samma recept på köttfärsås.

Någon som påpekat något olämpligt eller?

emmademma sa...

Jag håller med dig. Så länge barnet mår bra och fungerar väl i sociala sammanhang, precis som du skriver.

teddy sa...

Ett mycket bra och hälosamt inlägg. Det är verkligen viktigt att både mamma och pappa har samma uppfostran. Barnet blir ju smått förvirrat om det inte är lika och du har så rätt att man ska försöka utgå från barnets personlighet :)

Lyckos dig som trivs och har det bra på jobbet. Visst är det konstigt att många tror att det är vårat kall. Vadå kall?
Om vi utgår endast utefter detta kall så kommer vi ju inte kunna leva alls. Kallet betalar inte räkningarna direkt!

Hur mår du annars och magen?

kram på er