torsdag 21 mars 2013

Dejt, vem betalar?

För ett år sedan lyssnade Anders och jag på radio och det pratades om dejtande och vem ska betala. Det var en man och en kvinna som intervjuades och båda svarade att självklart ska mannen betala. Detta har stört mig ett bra tag nu. Vi kan aldrig bli jämställda om vi förväntar oss vissa beteenden på grund av kön.

Jag ställde frågan i en föräldragrupp och blev glad för svaren jag fick. Nästan alla tyckte att den som bjuder ut betalar och att kvinnor också kan bjuda ut på dejt. Bara ett svar fick jag där personen tyckte att det är klart att kvinnan ska uppvaktas av mannen. Jag ställer mig frågande varför? Det är ju inte rättvist att vi förväntar oss att mannen ska göra hälften hemma och sen bara uppvakta oss. Det är mer rättvist att båda hjälper till, förför och uppvaktar.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Tycker väl snarare det är självklart att den som bjuder ut/frågar är den som planerar och betalar dejten. Min man är ju inte romantisk för fem öre så ska det dejtas här är det ju jag som får planera och fixa ;-)

Liw - mamma till två inom 16 månader sa...

Här är det alltid jag som betalar, men det kan ju bero på att det är jag som har en inkomst ;-)

Sen blir det lite annat i ett förhållande med delad ekonomi, visst någon drar fram kortet men det är ändå gemensamma pengar tänker jag.

Den som bjuder ut betalar eller så betalar var och en för sitt. Svårare än så är det inte. Jag skulle vägra bli bjuden bara för att mannen ska betala. Vägra. Snacka om att minimeras till ett bihang.