fredag 23 augusti 2013

Pojkar i klänningar

Alltså det här med att låta små pojkar ha klänning. Vissa är så emot det att de till och mer blir hatiska. Vissa hånar, andra skrattar. I morse när jag skulle klä på Harry sin klänning tvekade jag lite. Inte mycket men en viss osäkerhet fanns där. Till och med jag som är genusmedveten tyckte att det kändes lite konstigt. Det är ju för att man ständigt får höra att stackars pojkar som tvingas att ha på sig tjejkläder. De kommer helt klar bli mobbade. Men för Guds skull! Det är ju bara ett klädesplagg! Det har inget kön! Och varför är det mer okej att flickor har pojkkläder än att pojkar har flickkläder? Det är ngt som är värt att tänka på. Jag har säker skrivit redan varför men med största sannolikhet kommer jag att skriva det igen.

Men vilket fall som helst så blev Harry så glad för sin klänning. Direkt gjorde han samma snurrande rörelser som Lovisa gör när hon har klänning. Sen dansade båda och klappade händer. Och så säger myten att det är synd om pojkar i klänningar? Nej, Harry var nog en av de gladaste ungarna idag.

1 kommentar:

Jessica sa...

Du har så jäkla goa ungar, Kristiina!