onsdag 21 augusti 2013

Vår sommar i Finland

Det är nu ett tag sedan jag skrev ngt här i bloggen. Vi har haft semester och jag har fokuserat på att njuta av vår lediga tid tillsammans. Semestern började med att vår bil gick sönder. Vi hade precis lagat kamremmen och då gick kopplingen. Den gick sönder när svärfar körde och stackaren fick hålla på och bärga den. Verkstan tog tid på sig att laga den så vi var tvungna att flytta fram vår Finlands semester. Vi missade lite roligheter där men tillslut kom vi iväg. Vi åkte med Viking Lines nya båt Grace till Åbo. Kan varmt rekommendera den för barn. Rymlig att ta sig fram med vagn och många lekrum på flera plan. På sommaren har Viking Line öppnat deras konferenslokaler för barnen och så har de mycket barnprogram. Harry och Lovisa älskade att dansa med Ville Viking och så klart att få kramas med honom. Harry blev helt till sig varje gång han så Ville Viking och klättrade direkt upp i famnen på honom.





 Vi började vår resa i Helsingfors några dagar hos goda vänner. Det var fint väder så det blev mycket bad och lek utomhus.



 Sen åkte vi till Kinnula för att hälsa på hos Anders släktingar. Kinnula ligger i mellersta Finland långt ut på landet. Anders mamma/barnens farmor kommer därifrån så det finns lite släktingar där uppe. Vi bodde hos Anders moster och hennes man. De har byggt en stuga på en udde utav en ö. Det måste nog vara den vackraste stället på jorden!











 Barnen hade så roligt och vi stortrivdes allihopa. Vi blev väl omhändertagna. Det var många myror och Lovisa tyckte inte om dem. Hon sa flera gånger: Aj, dumma myla bitee mej!

 Att plocka blåbär var en stor hitt.


 Den här utsikten har de från varje fönster. Man får ro i själen av att titta på den.

 Biiijaaa, biiijaa ropar Harry när han ser bilar. Det är en stor favorit!
 Lovisa fick fiska för första gången. Det var så spännande så. Fisk fick de också.





 Fisken röktes och det blev en god middag. När vi satt vid matbordet och åt sa Lovisa: vi hämta den där! Och pekade samtidigt ut mot sjön.



 Vi hann med många myskvällar vid bryggan. Solnedgångarna där var obeskrivligt vackra.





 Vi åkte också och hälsade på hos en till av Anders mostrar. Hon och hennes bor på somrarna på samma ställe som Anders morfar föddes på. Stugan finns inte kvar förutom några delar.
 Som det här förrådet. Det är den gamla sängkammaren från det gamla huset och har också använts som rökbastu.



 Lovisa fick åka fyrhjuling. Harry fick sitta lite på den.

 Det var några år sedan vi kunde sitta i lugn och ro och läsa böcker. Jag uppskattade att kunna lada batterier och få ta det lugnt.
 Lite korvgrillning vid sjön.






 Sen åkte vi till min faster i en liten by Rahula utanför Mikkeli. Vi åkte genom min gamla studentstad Jyväskylä och åt lunch där.

 Här är lite gamla bilder på min pappa, faster och farmor.


 Den här telefonen användes i min pappas gamla barndomshem.
 Lite parkhäng på min pappas gamla skolgård.
 Vi spenderade en kväll på hotell i Lahtis. Gick till parken för att leka och äta glass. Nästa dag badade vi i hotellpolen.
 Hängde med min mamma en dag i Helsingfors. Gick till en känd badstrand.



 En tam ekorre.




 Parkhäng med vänner.


 Det här är min absoluta favorit av Helsingfors. Älskar Brunnsparken. Bodde där några år i tonåren.



 Farbror Alex. En av mina kära vänner som jag saknar!
 Jonna är också en av mina kära vänner. Här är hon med sin tredje son.


Lite dans igen på båten på väg hem.

Inga kommentarer: