onsdag 4 februari 2015

Semester i Thailand

Den sjunde januari åkte vi på familjesemester till Thailand. Vi var där i två veckor och hade gärna stannat längre. Flyget ner gick bra och alla sov utom jag. Har väldigt svårt att sova i flygplan. Vi reste med Thomas cook och deras plan är fräscha. När vi hade landat och skulle gå till transferbussen exploderade däcket till barnvagnen. Så vi var utan barnvagn hela semestern.

Vädret var strålande vackert hela tiden vi var där. Någon förmiddag var det lite halv mulet men annars bara sol och värme. Barnen älskade Thailand och vill flytta dit. Lovisa sa en dag när vi åt på hotellet att jag och Anders kunde jobba där och så skulle hon ta hand om Harry för hon vet hur man byter blöjor. Man använder våtservett. ;) Haha skönt att hon har ordnat allt ;)

Det är ju så god och fräsch mat i Thailand. Lovisa och Harry älskar räkor så det fick dem varje dag. Glass åt de också såklart varje dag. Lovisa förälskade sig i drakfrukt och åt det varje dag. Jag älskar vattenmelon och det finns det gott om i Thailand. Thailändarna är väldigt barnvänliga och det tog lite tid för Harry att vänja sig vid att dem ville ta på honom och busa med honom hela tiden. Men sen när han vande sig så hade han väldigt roligt.

Vi badade såklart varje dag. Var mest vid poolen där barnen fick öva på att simma och dyka. Jag övade med Lovisa att hon skulle hoppa i från poolkanten, ta sig upp till ytan och sedan tillbaka till kanten och upp igen. Och hon blev super duktig på det. Harry blev modigare för var dag och övade flitigt på att dyka. Båda älskade att hoppa i och dem vågade båda två hoppa från ett ganska så högt vattenfall. Det fanns en vattenrutschkana som Lovisa åkte på hela tiden. Harry fick åka med ngn utav oss vuxna. Vi gick på vattengympa och så simmade jag med Harry på ryggen. Det var tungt ;)

Vi var även en del på stranden och barnen älskade vågorna. Dem hoppade och tjöt utav skratt så flera turister filmade dem. Vattnet var så härligt varmt och klart och hela familjen njöt utav att vara på stranden. Vi var inte så länge på stranden för vi var lite oroliga för solen och vågorna.

Det blev en del handlande utav kläder till oss alla. Det är trevligt att gå runt bland dessa marknader och pruta. Vi hade dem flesta utav måltiderna på hotellet men vi åt ute ibland. Vi var t.ex. på Håkans bar och personalen där var super vänliga och busade en hel del med barnen. Dem sprang omkring med dem runt borden. Barnen hade fått ballonger och dem lekte både barnen och personalen med. Senare frågade Anders om Harrys ballong var en hajdrake och han fick till svar: Det är en ballong pappa! Hahaha Barnen fick simglasögon som dem sprang omkring med och lekte att dem var superhjältar. Såg väldigt roligt ut och många fnissade när dem såg dem på gatan.

Vi åkte på lite olika utflykter med tuktuk och taxi. Red på elefanter. Fick elefantpussar och matade dem. Vings reseledare som var på plats var pedagoger och så otroligt duktiga med barnen. Det var minidisco och andra aktiviteter för dem. Barnen förälskade sig i en kille som hette Rasmus och ville varje kväll att han skulle följa med oss på middag och sedan skulle han sova med dem i deras säng. Haha tror en ung snygg kille har lite andra planer ;) Vi träffade även några familjer som vi pratade med och dem var alla trevliga.

Jag gick några gånger på massage och fick vila i solstolen medan Anders busade i poolen. Barnen fick sova middag varje dag och då passade vi på att sola på balkongen. På kvällarna satt vi på balkongen igen när barnen hade somnat. Drack lite vin och diskuterade. Mysigt att få koppla av så tillsammans.

Båda barnen har varit så mysiga. Visst har det varit en del hyss och testande från deras sida men samtidigt är dem så kärleksfulla. Båda berättar hela tiden hur mycket dem älskar oss, varandra och alla släktingar. <3 p="">

Flyget hem gick också bra. Barnen somnade 20 minuter innan vi landade så dem fick lite mer energi för att orka åka hem med pendeln. Vi längtar alla tillbaka till Thailand.