tisdag 21 september 2010

Kritik mot SD

Jag har läst runt lite på nätet om valet. Jag har läst olika åsikter och jag ser att de flesta som röstade på SD är besvikna på samhället. De har läst SDs hemsida och den ser ju inte så främlingsfientlig ut. De är trötta på att behöva ta hand om andra när det redan finns problem i Sverige. De är trötta på att de känner att deras kultur försvinner. Jag förstår det, jag förstår det fullt ut. Att man inte får sjunga svenska nationalsången längre för den anses rasistisk är ju absurt. Klart svenskarna också ska få vara stolta över sin kultur och bakgrund. Det har vi alla rätt till!

Däremot när sen sverigedemokraterna öppnar munnarna är det alltid rasistiska kommentarer. Så som att en muslim kan inte vara svensk. Ehh what? Vad är då den som är helt svensk och konverterar till islam? Byter den då nationalitet? Eller en SD politiker i Södertälje sa att det inte är så kul att se alla dessa kulturella kläder. Eller det faktum att de vill skicka iväg invandrarna och deras barn. Är inte det rasistiskt? Det skapar bara mer problem och segregation. Dessutom verkar många av dessa politiker outbildade!

Sen att det de säger och vad som står på deras hemsida överenstämmer inte! De skriver en sak men säger en helt annan sak. Och visst låter det fint att vi ska hjälpa dessa krigshärjade länder och människorna där på plats istället för att låta den komma hit. Det låter så fint att vi ska hjälpa dem att få det bättre så att de kan fortsätta att bo kvar i sina länder. Men hur tänkte SD då? Tror de på fullaste allvar att diktaturer, militärer kommer att tillåta folk från andra länder komma dit och säga hur de ska leva? Eller om vi skickar bistånd dit så hamnar det ofta hos fel människor!

Nej SDs politik kommer inte att lösa segregations problemen, snarare öka dem. Problemet ligger inte i hudfärgen eller i religionen. Det ligger i de sociala problemen och i utanförskapet. Alltså är det inte bara invandrare som är segregerade utan också många svenskar. Jag tror mer på att vi ska acceptera varandra, alla ska få vara sig själva samtidigt som man måste ställa fler krav på alla i Sverige. Alla måste försöka bidra efter sin förmåga och inse att det inte är statens uppgift att ta hand om dem. Jag skriver att bidra efter sin förmåga och då menar jag just det! Alltså vi har sjuka, äldre och människor med olika besvär och förmågor. Dem måste man hjälpa så klart. Sen tror jag att vi måste få tillbaka respekten för varandra. Alltså att vi alla respekterar varandra oavsett bakgrund, sexualitet, ålder, religion osv. Och vi behöver få en vi känsla i Sverige. Inte vi och dom utan en samhörighet där alla känner sig accepterade.

Trehundratrettio tusen röstade på SD. Jag tror inte alla dessa människor är rasister utan bara trötta och inte insatta.

1 kommentar:

Karin sa...

http://mymlanthereal.wordpress.com/2010/09/20/foraldramotet/#comments