onsdag 15 september 2010

Politik

Ingen kan ju ha tagit miste om att det är val snart. Så mycket som hörs i media och folk som skriver om det. Varje dag uppdaterar någon sin facebook status med politiska budskap. Ni som känner mig personligen vet hur jag kommer att rösta. Ni andra har säkert listat ut genom att läsa min blogg. Men oroa er inte, jag tänker inte försöka övertyga er att rösta likadant som jag. Varför jag inte tänker göra det är för att jag tycker det är viktigt med oliktänkande i samhället. Vi behöver en opposition för att gå framåt, för att utvecklas.

Jag tror inte på att alla ska vara lika. Jag tycker att mångfald är viktigt och berikande. Som ett exempel, vem vill ha en grå vardag varje dag när man kan göra, se, upptäcka olika saker? Jag tycker att diskutera med folk och träffa olika människor berikar mitt liv något oerhört mycket. Det får mig att tänka och lära mig något nytt. Däremot tycker jag inte om när någon försöker tvinga sina åsikter på mig. Jag tycker alla ska acceptera varandra för deras olikheter.

Jag tycker inte om en politik som försöker få alla att vara likadana. Och tyvärr tycker jag att ordet solidaritet har missbrukats. För nu låter det i mina öron något som just en grå massa, där alla ska vara exakt lika utan eget tänkande. Men det är min åsikt.

Jag tycker självfallet ska vi ta hand om våra sjuka, ta hand om barnen och de äldre. Men jag tycker inte att folket ska bara tro att de har rättigheter och inga skyldigheter. Alla har vi skyldigheter också i livet. Jag säger det igen, jag är djupt tacksam för vårt välfärdssystem. Vi anar inte hur tacksamma vi får vara för det vi har. Men jag vet att det händer att det finns vissa som faller mellan stolarna och det är beklagligt. Jag har inga direkta svar på hur man ska lösa det men jag tror att om vi diskuterar öppet om problemen kan kanske en lösning hittas.

Det som skrämmer mig är att det finns de som är bakåtsträvande, de som säger sig vilja behålla det gamla och accepterar inget nytt. Nytänkande för en framåt och medför en utveckling. Samhället har alltid utvecklats och den är i ständig förnyelse. Tittar man tillbaka på historien så har man sett att folk har flyttat på sig och medfört nya saker till dessa platser de har kommit. Jag tror att det är viktigt att samarbeta med olika människor, länder och nationer. Det ger oss kunskap. Men jag vet att integrationen i vårt samhälle är ett stort problem, tyvärr. (Inte överallt och gäller inte alla. Vill bara klargöra att jag inte generaliserar någon.) Det är inte bara vissa invandrare som är segregerade utan också många med olika sociala problem. Jag tror att känslan av gemenskap skulle kunna bryta mönstret av segregationen. Segregation skapar utanförskap som i sin tur skapar andra problem. Däremot tror jag återigen att vi alla har skylldigheter och eget ansvar. Alltså jag tror att vissa krav måste ställas på alla i vårt land. Och vi kan alla tänka efter vad kan jag göra i min vardag som gör att mitt liv, barnens liv, anhörigas liv och grannens liv kan bli bättre. Spelar ingen roll vad du röstar på, alla kan vi göra skillnad med hur vi är och beter oss mot varandra.

3 kommentarer:

Anna-Gravid sa...

Jasså det gör dju! :-D

Själv har jag inte den blekaste hur jag ska rösta!! :-O

Keeya sa...

Hahah men det kändes precis som om det var kopierat ur mitt liv! Speciellt det där med godiset ;)

Estelle sa...

Skulle inte kunna säga det bättre själv gumman, älskar dina åsikter. Du är en sund människa!

Puss