lördag 16 oktober 2010

Gubbe!


Jag trodde vi levde i lite mer jämställt samhälle där vi inte bryr oss så värst mycket om genussymboler. Vi var och handlade på Willys i Sickla och som gravid får man springa titt som tätt på toaletten. Stod och köade på två helt likadana toaletter. Enda skillnaden med dessa var att de hade två olika skyltar, alltså dam- och herrsymboler. Det fanns också en handikapptoalett. När det var min tur tänkte gubben bakom mig tränga sig före mig.

Jag hojtar: Ursäkta mig! Jag är gravid och väldigt kissnödig!
Gubben: Men jag tänkte bara för att det var olika symboler.
Jag gåendes mot toaletten: Jag tror inte det spelar någon roll.
Gubben: Men jag vill inte gå på en damtoalett.
Jag upprepar mig när jag stänger dörren framför nosen på honom: Jag tror inte det spelar någon roll, de ser precis likadana ut!

Jäkla gubbe alltså! För det första spelar det väl ingen roll vad det är för symbol på dörren. Tror toalettfunktionen är precis lika även om det är en så kallad dam- eller herrtoalett! För det andra visar man väl lite hänsyn till människorna runtomkring sig! Man tränger sig inte före andra och jag skulle tillåta gravida, äldre och barn gå före mig i toalettkön!

2 kommentarer:

sanne sa...

Gud så bra, fick till och med mig att tänka. Jag brukar alltid köa till "damernas" trots att det är tomt på "herrarnas" så dumt! hihi:)

Kram

Vi2blir3.se - Malin sa...

Ja jag har också spanat in den, om vi menar samma! Den är rosa/röd aktig, dom är ju fina allihopa så svårt att bestämma sig men tänkte att en neutral så kanske man inte ledsnar så snabbt på den ^^

Allt bra med dig och magen?