fredag 27 maj 2011

Könslöst samhälle?

Det kan ju finnas vissa bra aspekter för det för då kanske vi får ett mera rättvist och jämställt samhälle. Men personligen tycker jag att det skulle bli för tråkigt i längden. Missförstå mig rätt, jag tycker att alla skall få vara som de själva vill vara men om alla skulle vara könslösa unisex skulle jag tycka att livet blev för platt, för tråkigt. Jag älskar variation. Jag älskar olika människor för man lär sig mest då. Att prata med människor med olika religiösa bakrund, etnicitet, sociala bakrund eller olika åldrar ger olika synvinklar och olika idéer. Och då tycker jag att olika kön också är bara intressant. Det behöver inte betyda att männen måste vara extremt manliga och vice versa. Bara att jag gillar variation.

I artikeln nedan som hittas i Aftonbladet beskrivs en familj där man vägrar berätta vilket kön deras minsting har. Jag kan tycka att det går lite för långt. Förvisso spelar det absolut ingen roll vilket kön barnet har men kom igen de flesta föds med ett kön. Varför dölja det för då blir det mer i mina ögon att man skäms? Ska vi inte vara stolta över det vi är och det vi har?


Föräldrarnafår ständigt frågor om Storm ska gå på herr- eller damtoaletten – och vilken pronomen man ska använda i dagligt tal. (Storm till höger, äldre brodern Jazz till vänster.)  Föräldrarnafår ständigt frågor om Storm ska gå på herr- eller damtoaletten – och vilken pronomen man ska använda i dagligt tal. (Storm till höger, äldre brodern Jazz till vänster.)Foto: TORONTO STAR

Han eller hon?
Det är hemligt

Bloggat om artikeln

Visar inlägg från de 3 högst rankade bloggarna
Visa alla »
Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.

Kanadensiskt par håller sitt barns kön hemligt för omvärlden

Storm är bara fem månader gammal – men har redan orsakat storm.
Föräldrarna vägrar nämligen avslöja bebisens kön.
– Vi har bestämt oss för att inte berätta om Storms kön ännu, som en hyllning till valfriheten, säger föräldrarna Kathy Witterick, 38, och David Stocker, 39.
En flicka – eller en pojke.
Det brukar var den första informationen, jämte vikt och längd, som föräldrar sprider om ett nyfött barn.
När Kathy Witterick, 38, och David Stocker, 39, på nyårsdagen fick sitt tredje barn meddelade de bara att ett barn vid namn Storm fötts.

Könet okänt för alla

Dess kön kommer tills vidare förbli okänt för alla – utom den närmaste familjen, en nära vän och de två barnmorskor som var med vid förlossningen.
– När ett barn föds frågar alla, även de som älskar dig mest och känner dig, 'är det en flicka eller pojke?', säger Kathy Witterick till tidningen Toronto Star.
– Men om du verkligen vill lära känna en person, då frågar du inte efter vad den har mellan benen, fyller maken David Stocker i.
Genom att inte avslöja könet hoppas föräldrarna att Storm ska kunna göra fria val och inte tvingas in i traditionella könsroller och – mönster.
– Vi har märkt att många föräldrar gör så många val åt sina barn. Det är upprörande, säger David Stocker.

”Kan fatta egna beslut”

De menar att barn är mogna att fatta fler beslut själva.
Deras äldre barn, Jazz, 5, och Kio, 2, har sedan länge själva fått välja till exempel kläder fritt.
Enligt föräldrarna har de då – av egen vilja – ofta valt leksaker och kläder i rosa och andra färger som är starkt förknippade med flickor.
Båda pojkarna har också valt att låta håret växa; Jazz har ofta flätor.
– Följaktligen antas de nästan alltid vara flickor, säger Stocker, som inte heller rättar någon, utan låter sönerna själva välja om de vill göra det.
För femåriga Jazz har det lett till hårda krockar; alltifrån barn i lekparken som ifrågasätter hans kön till expediten som vägrade sälja rosa leksaker till pojkar.

”Låt henne eller honom bestämma själv”

Det var under en sådan period som Kathy och David kom på idén att hemlighålla könet på den bebis som då låg i magen.
– Faktum är att genom att inte avslöja könet på mitt älskade barn, säger jag till världen: ”Snälla, låt Storm upptäcka själv vem han eller hon vill vara”, säger Kathy Witterick.
Tanken är att hemligheten ska bevaras så länge det känns bra för de tre barnen.
Föräldrarna själva är beredda att hålla ut, trots att det ibland känns tröstlöst.
– Vi lägger mer tid än vi borde på att förklara för folk varför vi gör så här. Jag beklagar att Jazz tvingas svara på frågor om sitt kön, istället för på mer meningsfulla frågor om vad han tycker om här i världen. Men jag tycker inte att jag är ansvarig för att vår kultur så snävt definierar vad han bör göra, ha på sig och se ut, säger Kathy Witterick till Toronto Star.

Väckte starka reaktioner

Dessutom får de ständigt frågor om Storm ska gå på herr- eller damtoaletten – och vilken pronomen man ska använda i dagligt tal.
Kathy refererar i dagsläget till Storm som 'she' (hon) – med en tänkt parentes kring s:et.
– Alla frågar ”när ska det här ta slut?”. Vi ställer samma fråga tillbaka. När ska det här sluta? När kommer vi leva i en värld där människor kan välja att vara som de är?
Artikeln i Toronto Star publicerades i helgen och väckte starka reaktioner. Några dagar senare följde den kanadensiska tidningen upp reportaget med artikeln ”Star-läsarna rasar mot paret som uppfostrar ett 'könlöst' barn”.

7 kommentarer:

Caroline sa...

Vuxna som gör samhällsexperiment med sina barn. Sjukt anser jag. Bättre att engagera sig i organisationer och föreningar så att man kan påverka politiska beslut mm. Det här sättet gagnar ingen tror jag.

Liw sa...

Jag tycker det sjukaste med den där artikeln är kommentarerna till den. jäkla foliehattar :)

Det är väl väldigt sunt att göra som de gör ur vissa aspekter, barnet kommer ju inte fösas in i en stereotyp könsroll osv, samtidigt som det skulle kunna ge barnet en känsla av skam inför sitt kön kanske.

Jag tror minsann Lovisas finska påbrå slår igenom ;-) ( inlägget under)

kram

i min lilla lilla värld sa...

FÖR långt säger jag

Caroline sa...

@Liw: Sunt? De, bland många andra gör en grej av det här med könsstereottyper. Stackars deras förvirrade barn sen. Varför kan man inte fostra sina barn att bli trygga individer i det kön de nu har? Annars kan du ju som vuxen föregå med gott exempel. Klipp håret neutralt, sluta med smink, klä dig i brunt, tejpa brösten och byt namn till typ Alex. Så kan man ju se hur det funkar för en...

Felicia sa...

Men seriöst, ni har ju inte fattat alls... De håller inte könet hemligt för ungen utan för OMGIVNINGEN, så att folk inte ska behandla barnet efter dess kön. Strålande idé! Dock synd att gå ut i media. Då blir ju folk besatta av att veta.
Varför skulle ungen skämmas? De säger inte att könet är något fult, utan de vill att ungen ska få en chans att bli en individ, inte bara en flicka eller en pojke. Varför skulle ungen bli förvirrad?
Caroline: Så du tycker att man är knäpp om man som tjej inte har långt hår, smink och stora bröst, och inte heter Caroline? Kön är inte samma sak som KÖNSROLL. Kul om din unge inte passar in i den könsrollen som hör till flicka respektive pojke? Hur trygg är man då? DÅ är man förvirrad, om något.

Keeya sa...

Ja ämnet är verkligen laddat och skapar debatt. Felicia: Jo jag förstår att de inte håller könet hemligt för barnet men i och med att de håller det hemligt för andra blir det även laddat för barnet. Allt som är hemligt är laddat och spännande för barn och ofta vill de just göra det de inte får. Jag tror inte det är hälsosamt att göra någonting laddat och hemligt för barn. Men jag håller med om att könsrollerna skall diskuteras för vi är fortfarande inte jämlika i vårt samhälle. Inte fullt ut men vi har det mycket bättre än vad många andra har det. Du kan läsa här hur jag ser på genus och feminism.
http://keeya-keeya.blogspot.com/2011/04/feminism.html

Felicia sa...

Oj, insåg nu att jag lät lite väl arg i min förra kommentar. Så kan det gå om klockan är halv 12 och man inte sovit bra natten innan. Ber om ursäkt för det :)

Storm är ju fortfarande väldigt liten, och förstår ändå inte vad kön är. Om folk kan behandla hen som en person och inte som en flicka/pojke, så är det jättebra i mina ögon! Men som sagt, synd att gå ut i media...