tisdag 29 november 2011

Den svenska avundsjukan?

Ja vad är den egentligen? Eller finns den i andra länder också? Jag skulle nog påstå att avundsjuka finns överallt. Har bott i 4 länder och visst finns den överallt under ytan. Sen så kanske den yttrar sig på olika sätt.

Avundsjuka i sig är väl inte så farligt om man använder den på rätt sätt. Tex att oj vad duktig min vän är som pluggar så det vill jag också göra. I det exemplet använder man sin avundsjuka som en sporrande förebild för att komma framåt i livet. Detta kan implementeras i allt. Det jag inte förstår är att man låter sin avundsjuka genomsyra alla ens tankar så att man blir missunsam. Man kan inte glädjas åt andras framgång utan man blir istället bitter och tycker synd om sig själv. Älskar det gamla ordspråket: Delad glädje är dubbel glädje! För den delen så får de flesta kämpa för att komma framåt och bli lyckliga. Inget är gratis och inte lycka heller. Om någon för en gångs skull har lyckan på sin sida tycker jag bara att man skall glädjas med denna. Jag har bekanta som har vunnit bilar på skraplotteriet och nu senast en god vän som vann 300 000 på triss. Jag är bara överlycklig för dem. Tycker att de är värda att vinna och jag ser inte att det skulle vara något som jag förlorade. Snarare tvärtom känner jag mig som en vinnare med dem.

1 kommentar:

teddy sa...

Mycket bra inlägg det här om avundsjuka. Tyvärr är det så att många människor inte vill unna sina närmaste bra saker i livet.
Avundsjuka är verkligen en sjukdom.
Man ska glädjas istället för att vara bitter och sur.

Tack för gratulationerna fina ni och sååå fina kort på er något inlägg upp :)
kram kram från oss