lördag 17 mars 2012

Feminism och genus

Angående inlägget nedan. Den har faktiskt lite dubbla budskap tycker jag. Jag har inget emot att folk vill göra sig fina. Tvärtom, tycker bara att det är trevligt. Har ju själv gjort läppar och älskar lösnaglar. Men ibland så stämmer faktiskt det engelska uttrycket väldigt bra: less is more. Tycker inte det blir fint om det blir för plastigt och mycket. Sen är det ju så om man inte har en personlighet och utstrålning så hjälper inga ingrepp. Gäller både män och kvinnor. Jag tycker ofta folk med lite "skavanker" men utstrålning är betydligt vackrare än bildsköna dryga människor.

Men den största innebörden med bilden nedan är nog feministisk och genus. Som vi vet är inte vårt samhälle helt jämställt. Tyvärr! Kvinnor tjänar mindre osv osv. Men jag anser att mycket är vårt eget fel. Kvinnorna vill både äta kakan och behålla den. Man vill att mannen skall göra lika mycket hemma, städa, ta hand om barnen osv. Men sen vill man att mannen skall förföra, försörja och vara MAN. För inte vill man väl ha en looser? Strunt säger jag! Vill man ha det jämställt så ska det vara lika från båda parterna! Båda ska kämpa lika mycket. Sen kan man ju dela upp och göra det man är bäst på men att båda bidrar med sitt.

Anders och jag lyssnar mycket på radio och en kväll intervjuades en man och en kvinna angående vem skall bjuda på en dejt. Båda tyckte att mannen skulle göra det. Det var ju en självklarhet enligt dem. Vad är det för struntprat? Jag har blivit ofta bjuden på mycket men jag har också bjudit. Jag tänker såhär: om jag frågar en kille om vi ska på bio eller äta middag så är det ju jag som har bjudit honom. Således erbjuder jag mig att betala. Speciellt om jag skulle tjäna mer. Fast mest irriterar jag mig om folk över huvudtaget förväntar sig att den andra skall betala.

Så tjejer för att bli jämställda måste vi ge ge upp vår stereotypiska syn på könsrollerna.

3 kommentarer:

Karin sa...

Heja!

Ellan sa...

Håller med dig, bildsköna dryga människor är ingen höjdare........

Linn sa...

Bra inlägg!!! :-) Kramis