måndag 20 augusti 2012

Köttbullar

Hade tänkt göra egna köttbullar och så såg jag att det var visst köttbullensdag på torsdag. Såg det på Lovisas förskolas matsedel. De har för den delen ett bra kök och vi är nöjda med detta. Så jag gjorde för första gången egna köttbullar och gräddsås. Egen potatismos gör jag alltid. Gott blev det och mycket för jag använde 2,2 kg köttfärs. Gjorde också egen havremjöl av havregryn. Skall testa att baka med det istället för vetemjöl. Vi vill försöka skippa all halvfabrikt som ändå har inte bara massa socker och vetemjöl utan också kemikalier. Kommer nog inte kunna undvika allt men försöka duger.

2 kommentarer:

Ellan sa...

Då kommer jag på middag;) härligt, vad duktig du är, du imponerar mig på många fronter fina du. Hemmalagade köttbullar är bara mumsmtill max, synd bara det inte blir så ofta här, jag får väl ta tag i det nu, man kan ju alltid ändra på sig;) hoppas ni har det toppen och jag hade så önskat vi bodde närmre varandra. Kram till dig och hela familjen!!!

Jenny sa...

Jadu, att välja bort tillsatserna är inte lätt. Vissa får vara, andra går bort. Att välja dricka osv utan E-medel är a och o för mig, så långt det går. Många bäckar små, du vet. Igår blev det ingen fisk, maken ville åka och handla direkt när han kom hem så det blev middag på Max, trodde i min enfald att de hade sodavatten för de gäster som inte vill ha läsk. De hade de inte. Jag fick betala för ljummet kranvatten. Blä. Dessutom hade de varken sallad eller morötter till kycklingburgaren, som de menar att de har... utan man fick stenhårda pommes som åkte i sophinken. Med facit i hand hade jag nog kunnat ta en tallrik fil - och sluppit slänga pengar i sjön. ;-)
Köttbullar gör vi inte så ofta, däremot biffar, älskar persiljebiffar med rödlök i. Mycket gott. :-)