tisdag 25 september 2012

Rosa nappflaska

Nu får Harry en rosa nappflaska som hans pappa har köpt :)

Jag tänker återigen ta och skriva om genus och hen. För folk verkar tro att det betyder ett könsneutralt samhälle. Men ack så fel folk har. Genus betyder att man erbjuder barnen allt! De får leka med precis allt och att killar kan också dricka ur rosa nappflaskor eller ha rosa badbyxor. Pojkar och flickor får ha alla möjliga kläder just för att de är barn. Men varför är det så att om tjejer har coola killkläder är de tuffa och accepterade men om en kille har tjejkläder är han stackarn påtvingad? Lovisa blir ofta kallad för pojkflicka, nej hon är ett barn. Hon väljer helt själv vad det är hon gillar och inte gillar. Hon älskar bilar, bollar, rita, busa och sina prinsessklänningar. Förvisso kan man tycka att vissa driver genus för långt men jag tror ändå att det behövs. De behövs för att väcka upp folk för att få samhället mer jämlikt för alla.

Sen återigen om hen. Hen är ett toppen ord! Det skall användas som stödord och inte ersätta han och hon. När man inte vet könet eller inte vill berätta könet funkar hen så bra. Eller när man tex pratar om sjuksköterskan eller elektrikern och inte vet deras kön. Då är det fin fint att säga hen istället för att anta att sjuksköterskan är en hon och elektrikern är en han. För övrigt har vi bara hen i finskan och vi är inte könsförvirrade för det.

1 kommentar:

Jenny sa...

Precis, hen ska inte ersätta han eller hon, som många gör. Det är ett neutralt ord. Pojkflicka tycker jag är lika dumt som en flickig kille, barn är barn. (Jag lekte med tåg och flyg, mina bröder med dockor).
Nu är det ju helt rätt med rosa till killar, fast jag avskyr rosa som färg.. haha, lika eller vinröd är bättre i min värld. Min minste bror älskade mina röda tröjor som han fick ärva, jag använde dem inte, han slet ut dem. ;-)