tisdag 23 november 2010

Rom

Nu när det är så trist väder längtar man tillbaka till värmen. Vi älskar att resa och gör det gärna flera gånger per år. Så jag tänkte skriva lite om detta intresse och börjar med Italien Rom. Vi var där förra sommaren i juni. Jag var ju gravid då så jag hade lite problem att promenera i värmen och i alla trappor. För åker man på en stads semester tycker jag att man ska försöka promenera så mycket som möjligt. Då ser man mera utav staden och upplever alla impulsen som den staden ger.

Första dagen letade vi efter den berömda fontänen men de Romerska kartorna ska man inte lita helt 100 på. Vissa gator är inte ens utsatta på kartorna och frågar man en Romare så ger de inte exakta beskrivningar utan mer sisådär. Men när vi gav upp hittade vi fram.








Sen försökte vi hitta ett kafé men det verkade helt omöjligt först. När vi var i Paris hade vi svårt att hitta en romantisk restaurang och nu i Rom höll vi inte på att hitta ett kafé! Men tillslut så hittade vi en massa och capuccinon där är verkligen den bästa! Glassen likså! Tror jag förät mig på den ;)

Vi lärde oss att det inte var så bra att äta på turistställerna. Maten var inte så god, den var dyr och dålig service. Men på de lugnare och finare områderna var det precis tvärtom! Jätte god, billig mat ocg bra service.

Taket av en kyrka

Tycker att husen var så vackra.



Det som jag tycker är så härligt med Rom är att överallt finns det gamla ruiner. 


Vi åkte lite kommunalt också och det var relativt lätt att hitta. Tunnelbanan var helt klart lättast att använda. De har två linjer men den ena linjen var svår att hitta vid centralen. Den låg långt neree efter många upp och ner gångar, korsning över den andra linjen, svänga hit och dit och typ efter en kvart kom man fram. Bussarna gick relativt ofta men trafiken i Rom är kaotisk så bussresorna tog ganska lång tid. Som i många storstäder är invånarna stressade och i Rom kändes det som att lokalbefolkningen sprang överallt. Man kände sig lite i vägen ;)




På väg mot Colusseum







Vatikanen






Den berömda Spanska Trappan
Vi gick inte in i de berömda turist atraktionerna för det var så långa köer och det var varmt. Så jag vill verkligen åka tillbaka för att besöka dem. Kan rekommendera att åka när det inte är så varmt och när det inte är så många turister. Rom är en underbar stad som vi absolut kommer att besöka igen.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Åhhh älskade Roma! Vi var där på bröllopsresa februari -09. Så romantisk stad! Vi hade också problem att hitta caféer faktiskt. Rom är ingen självklar stad utan man måste faktiskt anstränga sig upptäckte vi! Bussen funkade för oss men det var som sagt vinter så kanske inte lika många turister/trafik....Vi har gett upp citysemester på sommaren. Alldeles för varmt! Men Rom är nog perfekt i april/maj eller vad tror du? Kram

Emma sa...

Vilka fantastiskt fina bilder! Jag tycker också om Rom och skulle gärna vilja åka tillbaka jag mef. Glöm inte att maila mig ditt nr  kram