söndag 6 februari 2011

Tvåspråkighet

Ja vad tycker ni kära läsare om det? Personligen tycker jag att det är jätte bra för barn att få lära sig flera språk så tidigt som möjligt. Det är då de lär sig uttalet. Förvisso kan inlärningen ta lite längre tid men jag tror ändå att i slutändan har det bara positiva effekter. Jag är iaf själv väldigt tacksam idag för att jag fick lära mig både finska och svenska. Mamma var nogrann med att jag skulle lära mig bra svenska fast vi talade finska hemma.

Gerd-Peter Löcke skriver så här på ifisk.net:


"Att vara tvåspråkig betyder inte bara att regelbundet kunna använda två språk, utan konsekvenserna av tvåspråkigheten leder till att man dagligen konfronteras med olika synsätt och grundvärderingar, eftersom språket består inte bara av ord och satser, utan också av kultur, tradition och personlighet."


Jag har haft mycket hjälp av just detta för jag har relativt lätt att läsa kroppsspråk. Jag har också lättare att tyda det som inte sägs med tal men ändå finns "hängande i luften". Sen har det också hjälpt mig att tyda folk som inte talar samma språk som jag. Löcke fortsätter:


"Språkkunskaper är nyckeln som öppnar dörren till andra världar. Att vara tvåspråkig betyder att man dagligen förflyttar sig mellan två skilda världar med hjälp av två nycklar: två språk. För att klara av situationen att stiga på och av världar, måste man vara flexibel och öppen för nya intryck. Det innebär också att kunna vara kapabel att hantera, sortera och selektera de olika intrycken på ett bra sätt. Vissa människor plockar vilt från de båda världarna och tar åt sig de bästa värderingarna. Hos andra individer dominerar kanske bara den ena världens synsätt. Men en sak är säker, utan det tvåspråkiga idéutbytet mellan de två världarna hade analyseringen av de egna värderingarna och tankarna förblivit ensidig."

När jag var yngre hade jag lite identitetskris, visste inte riktigt var jag hörde hemma. Men jag har alltid varit öppen och funderat mycket. Idag krisar jag inte längre utan jag är nöjd med den jag är och med mitt liv. Jag är tacksam att jag har fått se flera olika "världar" och fått lära mig utav dessa. Idag ser jag det bara som en fördel.

Jag skulle vilja att Lovisa går på finskt dagis och sedan senare i franska skolan. Men jag vet inte hur det skall vara möjligt i praktiken då både dagiset och skolan ligger en bit ifrån oss. Jag vill så gärna att hon skall ha möjlighet att få lära sig flera språk. Jag skriver möjlighet för det blir ju ändå hon som bestämmer i slutändan vilket språk hon helst vill tala. Alla har inte lätt för språk.

Lite mer intressant läsning angående ämnet hittar ni här.

9 kommentarer:

Liw sa...

Jag önskar jag hade möjligheten att ge mina barn två språk och visst vi kan ju prata engelska hemma men det känns som det kommer komma ändå. Hade varit kul att kunna införa spanska eller kinesiska i tidig ålder men jag är värdelös. Tycker du ska köra på svenska och finska.

Hoppas helgen varit fin!
kram

i min lilla lilla värld sa...

Jag önskar faktiskt att jag hade den möjligheten. Nu har jag värsta dialekten på irländska, men hade det varit engelska (brittisk dialekt) hade jag nog pratat mer på det språket.

Stina sa...

Klart du ska lära henne finska. Två språk är ju toppen. Kramar

i min lilla lilla värld sa...

Ibland lägger hon manken till hahaha

teddy sa...

Jag tycker absolut att man som "invandrare" försöker hålla fast vid sitt språk i hemmet.
Mina föräldrar har varit väldigt noga med att bulgariskan hemma.
Och fastän jag aldrig gått i en bulgarisk skola så kan jag både läsa och skriva felfritt.
Anelia kommer lära sig bulgariska av mig. Det är ju guld värt.

Hur ska ni göra????
Söt hon är eran lilla guldklimp.
puss på henne
o kram på mamma

Caroline sa...

Vilket bra inlägg och lästips! Isabelles pappa har sina rötter i forna Jugoslavien men pratar nästan bara svenska med Isabelle. Så det får bli hennes farmor och farfar som lär henne! Vi har en internationell skola i närheten, funderar på den och tror att det är super om barnen får lära sig dels olika språk men också se andra kulturer i tidig ålder. Det öppnar dörrar och minskar främlingsfientlighet tror jag! Kram på ER!

Stina sa...

Hur mår ni idag? Kram

Anonym sa...

Kakskielisyys kunniaan. suomi ja ruotsi alkuun ja isonahan voi mennä ranskaan vaihtoon ja oppii siten ranskankielen. C aloitti just ruosinkielisen tarhan täällä suomessa. Hyviä mietteitä ja asia aihe :). Puss o Kram, Anita

Gerd-Peter Löcke sa...

Hej Keeya. Vad bra att mina tankar väcker diskussion och funderingar. Dert känns bra när man se att man inte är ensam. Allt väl för framtiden för er båda. Gerd-Peter