tisdag 22 februari 2011

Utvecklingsfas

Ja det är vi i nu. Kom lite plötsligt så där men det borde jag ha insett då hon utvecklas så mycket. Enligt boken Växa och upptäcka världen so har de små en utvecklingsfas runt 19 veckor och Lovisa är nu 18 veckor.

Framsteg i utvecklingen:

* När hon sitter bakåtlutad i soffa så använder hon magmusklerna för att sätta sig upp. Sen tippar hon snett framåt och hamnar på mage. Därifrån vet hon inte riktigt vart hon skall ta vägen.

* Men hon tycker nu om att ligga längre tider på mage. Gör lite armhävningar och ålförsök.

* Använder rösten på olika sätt

* Kan greppa tag rätt så bra i saker nu. Mammas hår är favoriten att dra i.

* Utforskar leksaker som hon håller i händerna.

* Tittar på sina fingrar och händer hela tiden. Fötterna har hon också hittat.

* Älskar att stå upp med stöd. Gör det i längre och längre stunder samt stadigare.

* Pussas och vill gosa med oss.

* Älskar att dra sig upp från liggande till sittande med hjälp av mina händer. Hon skrattar verkligen mycket när vi gör den övningen.

* Älskar att lyssna på oss när vi sjunger

* Utforskar världen på ett mer utförligt sätt än tidigare.

* Sitter bra med stöd

Men som jag skrev så är hon i en utvecklingsfas och är klängigare nu än innan. Blir ledsen om man går i från. Tidigare lekte hon gärna själv. Sover oroligt och jag vaknar ofta av att hon bökar och har sig. Har blivit blyg och gråter om hon stöter på någon för snabbt enligt henne själv. Sover knappt på dagarna och vill aktiveras hela tiden. Den här fasen kan ta allt från 1 vecka upp till 6 veckor. Hon är inte överdrivet svår men ändå hoppas jag att det inte skall ta 6 veckor.

Igår när jag kom hem från gymmet hittade jag vår älskling så här. Haha hon drar alltid något över huvudet när hon sovet.

2 kommentarer:

madde sa...

heej =) Ja hur mysigt som helst att simma, lite läskugt i början men sen såå kul att dyka :P Vilken bra spjälsäng ni har, jag har gjort min likdan, va enda sättet att få han sova i egenäng, tog bort ena sidan och ställde den intill likadan :P Som du skriver så växer de mkt o det märks, Hugo verkar inte heller behöva mkt sömn utan kan va vaken en heldag och bara ta 1-2 powenaps på 15-20 min sen e han nöjd, sover edast 8h på natten och vaknar då MINST 2 gångr för mat... Vad hittar ni på i veckan? kramis

teddy sa...

hallå i stugan.
Ohhh ser att ni också är ine i en fas. Det är vi också. Vecka 12 fasen tror jag att det är.
Hoppas den inte pågår allt för länge bara.
Hihih så de utvecklas alltså!
Sötisen med snutten över huvudet.
Klart det ska vara mörkt när man sover :)

Ha det så fint vännen och kram till lilla skatten.
kramis