tisdag 22 februari 2011

Varför kan folk inte unna andra något bra?

Detta är tyvärr ett ganska vanligt fenomen i Skandinavien. Är det för att man tror att man själv får mindre eller är det bara ren avundsjuka? Vilket det än är så är det fel hur som helst. Jag är smått trött på att man inte får vika ur normen, man får inte vara framgångsrik eller må bra för då sticker det i ögonen på någon annan.  Nu pratar jag inte ens om dem som skryter om att de mår bra utan bara vanligt folk som är lyckliga. Det verkar vara ett väldigt vanligt socialt fenomen. Det sjungs ofta om det i låtar och fenomenet används i reklamfilmer. Om man inte kan vara glad för att andra har det bra så kan man aldrig bli själv lycklig. För vem vill egentligen umgås med någon som är bitter och arg hela tiden? Sen vet man ju inte hur mycket lyckliga människor har fått jobba för att bli lyckliga. Så det är bara dumt och fel att missunna andra lycka.

3 kommentarer:

Liw sa...

word!

Åhh, är det utvecklingsfas för liten. De var aldrig roliga, hoppas det är en som går över fort.

stor kram och en extra för vad du gick igenom med din far :-(

Caroline sa...

Ja exakt! Osäkra människor som gärna hävdar sig gentemot andra är det värsta som finns. Och jag ser det så tydligt i min egen närhet via blogg och FB. Så fort jag skriver om något bra som hänt mig (och jag är verkligen inte skrytig) så är det så tyst så tyst bland många av mina "kompisar"....Men när jag skriver om något jobbigt? Massa kommentarer...Märkligt fenomen! Händer det dig också? Kram

Emma sa...

Kika gärna in på min träningsblogg!
Kram