onsdag 31 augusti 2011

10 månader

Lovisa fyllde 10 månader den 19:e augusti. Hon är en stor liten tjej nu. Kan krypa men föredrar att åla som en ödla för att det går snabbare. Och snabb är hon för överallt skall hon hinna. Hon är otroligt nyfiken och skall rota igenom allt. Har redan hunnit möblera om i kökslådorna. Datorn och mobilerna vill hon helst leka med. Älskar Fanta reklamen. Alltid när den kommer börjar hon att dansa. Dansa gör hon annars också väldigt gärna. Skrattar oftast men ack så arg hon kan bli när ngt inte går som hon vill. Flirtar med alla och allt. Får alltid folk att skratta när vi är ute. Klättrar gör hon också gärna och ställer sig upp mot allt. Går runt soffbordet gör hon också. Mat äter hon nuförtiden med bättre aptit. Hon äter det mesta och det vi äter. Älskar hårda kanter av brödet? ;) Lovisa kan också flera ord. Hon säger dem när hon själv vill men ändå vid rätta tidpunkter.

Äiti (=mamma) säger hon oftast när hon är ledsen och vill ha ngt. Men hon kan också säga hej äiti när hon ser mig.

Hej säger hon när vi träffar folk. Har också sagt hej, hej och vinkar då glatt. Oftast vinkar hon bara.

Kakka (=bajs) har hon sagt kanske två gånger men vid rätt tidpunkt. Alltså när hon bajsar.

Titta säger hon ofta. Ibland bara titta, titta, titta. Men ibland pekar hon och säger titta.

Nam, nam säger hon när hon vill ha mat och när hon äter.

Hon har också förstått vad fjärrkontrollen gör och pekar på tv:n med den samtidigt som hon trycker på knapparna. Hon får inte leka med eluttagen men det vill hon ändå göra. Gråter krokodiltårar när vi säger ei (= Nej). Men hon har förstått att sladdarna skall in i eluttagen. När hon leker med min borste borstar hon håret. Det är så härligt att se henne så medveten av omgivningen. Hon tittar och utforskar. Experimenterar och stoppar in saker i lådor, hinkar ja typ allt som man kan stoppa in saker i.


Mamma och pappa älskar dig mest i hela världen! Vårt egna lilla skogstroll! Du gör vår dag, du är solstrålen i vårt liv.

2 kommentarer:

donken sa...

haha! Såg nu, att du skrivit samma typ av inlägg som jag just gjorde för 1 minut sen. haha! Lite häftigt, faktiskt.. :)

Är både du och din karl finskspråkiga? Hon kan nog mer finska än vad jag kan iaf, låter det som. :P Oh, så har jag glömt vad pappa heter. Ugh.. O jag som pluggade nåt kapitel finska på band, från bibblan. :P
aja, skitsamma. haha! ;)
kakka säger jag med, men min karl tycker inte om det. :S fattar inte varför. låter ju fan så mkt bättre än "bajs" haha! ;)

exakt. Lasse sa det med, att om han knycklar ihop en burk och säger att det är konst, vad är då egentligen konst?
Man kan ju kalla vadsomhelst för konst. Inte fan är det nån annan som gjort min tavla bara för att jag målat baslinjerna på datorn. :/
Nog om det, glöm o gå vidare. ;)
får rösta nu efter 12 igen då. ;)

teddy sa...

Hej hej fina flickor.
Grattis till fina lilla gumman på hennes 10 månaders dag. Herre Gud- när blev hon det liksom?
Snart kommer de ju att springa på krogen ju.... hjälp!
Hoppas ni har det fint.
Ge henne en stor kram från Anelia.

kram kram