fredag 15 juni 2012

Förlossningsberättelse


Förlossningsberättelse med Harry

Dagen vi skulle åka in för igångsättning var en måndag 16:e april. Harry var beräknad till den 13:e men ville inte komma ut. Jag hade ju som sagt haft en tuff graviditet och hade så ont av foglossningen. Vi skulle ringa in till förlossningen kl 12 för att få en tid att åka in. Så jag passade på innan dess att duscha, sätta på brun utan sol, måla naglarna och fixa håret. Man ville ju vara lite fin iaf med tanke på maratonpasset man hade framför sig. Vi fick sedan en tid till kl 14 och hann äta lunch innan hemma. Lovisa var på dagis. Vi åkte via svärföräldrarna för att plocka upp svärfar som skulle ta bilen hem till oss för att passa Lovisa. Fick en morgonrock av svärföräldrarna som en present och det var välbehövligt. Den använde jag när jag gick på toaletten under förlossningen. På förlossningen blev vi mottagna av en barnmorska och undersköterska. Det som var lite roligt var att barnmorskan hade också en dotter och en som med 18 månaders mellanrum och de hette Lovisa och Johannes.
Doktorn undersökte mig och tappen var c:a 2 cm och jag var öppen c:a 2 cm. Så jag blev ordinerad cyotec för att mjuka upp tappen. Den skulle man ta med 1,5 timmars mellan rum och upp till 8 doser. Varje gång jag skulle ta medicinen blev jag uppkopplad till ctg:n. Fick första dosen kl 17. Både jag och Anders var beredda på att det skulle ta lång tid. Vi tittade på Svensson, Svensson filmen och åt en massa gott. Vi hade bunkrat upp oss med en massa gottigheter. Medicinen gav halsbränna men jag drack Pucko som lindrade den. Foglossningen gjorde sig påmind och fy så ont det gjorde. Fick starkare mediciner som lindrade något. Fick också sterila kvaddlar som gjorde jätte ont att få men smärtlindrade väldigt bra. Vid midnatt rullade de in en till säng till oss. Anders fick sova på förlossningsbritsen för den var så hård. Sov några timmar men helt plötsligt började sammandragningarna komma med 1 minuts mellan rum och gjorde jätte ont. Började känna av dem vid kl 03:00 men ringde sen på klockan vid 03:30. Då stod jag inte riktig ut men trodde fortfarande att de bara var förvärkar. Men när barnmorskan var inne hos oss insåg jag väldigt snabbt att så var inte fallet. Vår barnmorska hade fullt upp med en annan blivande mamma men hon hann iaf ta toxproverna som vi bad om för att få epidural.  Hon gjorde också en undersökning och jag var öppen 3 cm. Började med lustgasen och det hjälpte något. Men den här smärtan var mycket starkare och värkarna kom så tätt. Anders var helt underbar. Han guidade mig genom värkarna och lustgasdimman samt att han masserade mig. Han höll min talan och stod på sig att de tog bra hand om mig vilket de också gjorde. Jag blev alldeles svettig så jag tog av mig patient skjortan och var bara i bh:n. För att vår barnmorska var upptagen sprang det en massa olika inne hos oss. Jag trippade totalt av lustgasen och minns inte mycket men det jag minns är att jag upplevde det som att jag trippade samma saker som när jag födde Lovisa. Det var lite lustigt.
Det tog ett tag innan toxproverna var klara och innan jag fick epiduralen. Vid det tillfället hade jag gett upp ett antal gånger och skrek rakt ut in i lustgasmasken. Kl 5:30 fick jag äntligen epiduralen. Jag bad då om ursäkt för att jag skrek och hörde bara i en dimma hur alla svarade att men du håller ju på att föda barn. Anders pratade med narkosläkaren och berättade att förra gången fick jag epiduralen två gånger var på doktorn svarar att men den här gången skall det räcka med ett stick. Tji fick vi alla för han kom åt ett blodkärl så han fick sticka mig igen. Men det brydde jag mig inte så mycket om, bara jag fick smärtlindring. När epiduralen var satt så gick vattnet spontant och det var runt kl 5:40. Då var jag öppen 7 cm. Epiduralen hjälpte men tog inte bort all smärta så jag fortsatte med lustgasen så jag minns ganska luddigt av resterade timmar. Hade tydligen bett om flera bolusdoser. Vid något tillfälle tyckte personalen att jag inte skulle ha bh på mig heller så den togs av. Hmm kanske inte riktigt vad jag hade velat men men…
Lite innan sju började hjärtljuden att sjunka. Barnmorskan tänkte kalla på doktorn så när hon gick ut ur rummet kände jag att jag behövde krysta, fick verkligen hålla emot. Anders kallade på barnmorskan som undersökte mig och jag var då 10 cm öppen. Det var precis vid pass bytet så vi fick in ny personal. Det var också en bm student som var supersöt. Hann bara säga hej och sen var det dags att krysta. Handledaren tog ifrån mig lustgasen för hon tyckte att jag skulle koncentrera mig på krystandet. Tog bara 8 minuter och några krystvärkar så var han ute 7:13. Och så var det den där underbara känslan. Alla blir totalt hänförda, det är en bebis där på britsen. En bebis som nyss var i magen. Man blir förstummad varje gång. Sen att få den där lilla färskingen upp på bröstet och få sniffa på den nyföddas lukt. Man blir euforisk! Anders blir lika hänförd som jag, fast för mig är det nog mer en förlösande känsla än för honom ;)
Vi fick vänta ganska länge innan vi fick komma upp till bb. Så vi hann äta en massa mackor, dricka lite skumpa och kaffe. Ja skumpa för vad bör firas mer än ett barns födelse? :) Vi fick bara ett mammarum som vi delade med en annan mamma. Som andragångsföderska prioriteras man inte för familjerummen. Men det gjorde inget för det var bra att Anders var hemma med Lovisa. Vi fick stanna lite extra för amningen kom inte igång och Harry var lite gul. Tur så behövde vi inte sola men det var viktigt att följa utvecklingen av gulheten och få honom att äta. Harry var en tröttare bebis än vad Lovisa var. På bb var det helt underbara barnmorskor som hjälpte mig med amningen och vi fick igång den lite iaf.





De första dagarna hemma och Lovisa älskar redan sin lillebror

6 kommentarer:

Linn sa...

Vilken härlig förlossningsberättelse! Vad skönt att allt gick så bra! :-) Stora kramar till dig och din familj! <3

Ja, just ju. Jag började följa dig på Instagram igår, mitt namn där är: trollmamman! :-)

Anonym sa...

Skönt att allt gick bra.. Supersöt är han :)

J sa...

fint =)

Emelie sa...

Fantastiskt =)

enmademma sa...

Vad spännande att få höra! Kul att du har en upplevelse att jämföra med. Vi får boka in en date snart för nu börjar ju pojken bli stor! Kram

Jenny sa...

Usch för smärtan, men skönt att gick så fort ändå. Och det fina resultatet... KRAM!!!