torsdag 7 mars 2013

Särartsfeminism

Särartsfeminism

Ska kanske först beskriva kort vad det betyder innan jag sen berättar vad jag själv tycker. En särartsfeminist tycker att det är skillnader mellan könen. Att det finns manligt och kvinnligt men att kvinnorna är jämställda med männen. Vissa feminister skulle tycka att särartsfeminister inte är riktiga feminister.

Jag får citera Lady Dahmer här: "Särartsfeminism är det samma som att säga nej jag är inte rasist men det är skillnad mellan rasen." Lite galet eller hur? För vi flesta skulle aldrig ens använda ordet ras. Det är förlegat och inte politiskt korrekt samt att det finns inga raser. Bara människor.

Tidigare var jag nog mer utav en särartsfeminist. Då hade jag också sämre självförtroende. Varför? Jo, jag ska förklara. Vi har fått lära oss att män har huvudrollen och kvinnorna har birollen. Vi har fått lära oss att det manliga är det som är det offentliga och eftersträvbara medan det kvinnliga det mjuka, familjära som inte tar mycket plats. Så när jag tänkte att det är skillnader så var ju det manliga det "bättre" enligt samhället och då var ju så klart männen också bättre. Men nu när jag inte tror på manligt eller kvinnligt längre så inser jag hur dum jag har varit. Nu skäms jag inte längre att jag tar plats. Först nu känner jag på riktigt att vi är jämställda och lika värda.

Jag ska länka till lite intressanta artiklar när tekniken samarbetar med mig igen.

1 kommentar:

Liw - mamma till två inom 16 månader sa...

Underbart inlägg!
Blir nyfiken på länkarna :-)
kram