fredag 29 oktober 2010

Tiden efter förlossningen.

När vi fick åka hem från BB var det härligt soligt höstväder, precis det jag gillar. Vi åkte via mitt jobb för de hade planeringsdag och det är ju ändå precis här var vi bor så vi passade på att visa upp henne. Det blev liv i luckan må jag lova. :) En av mina chefer blev överbeskyddande och kommenderade alla vad de fick och inte fick göra. Den högsta chefen vart överlycklig att se en så liten en. Fikade en lite stund med dem sen åkte vi hem. Vi orkade inte laga någon mat så Lovisa fick ta sin första tur i vagnen till närmaste Indiska restaurangen där vi handlad take away. Lovisa sov så sött och var snäll. Vi fick äta och mysa i lugn och ro.
Hålla pappas hand.

Under natten hade jag svårt att slita mig ifrån henne för hon var lite ledsen och alla mina hormoner gjorde sitt. Så jag var vaken nästan hela natten och då såg jag att det snöade. Det var så vackert och harmoniskt. Under småtimmarna gick jag och lade mig i sängen och bad Anders ta över en stund. Så när jag vaknade låg de och sussade så sött tillsammans. Mitt hjärta smälte totalt!


Hålla mammas hand.


På fredagen kom alla hormoner som på posten. Jag bölade för allt! Att min make är en underbar pappa, att jag är mamma, att jag oroade att Lovisa inte kunde amma, att det skulle hända henne något, att jag inte skulle klara av att vara mamma osv osv. Var inte olycklig bara känslosam och lycklig. Kände dock saknad till förlossningen konstigt nog. Men det var faktiskt en upplevelse fast det var tungt. På dagen kom grannen med sin söta son med fina presenter :). Hon är alltid så omtänksam! Senare under kvällen kom Anders bror med flickvän och Staffan och fikade med oss. Var roligt att se dem och vi har inte riktigt träffat hans nya flickvän ännu men hon var trevlig. Sen så blev det dags för Lovisas första bad. Det var inte så poppis enligt henne. Tror hon tyckte det var värst när vi tog upp henne och hon blev kall.

På lördagen gick vi en promenad till apoteket och Lidl. Jösses vad ont jag fick och började frossa när jag kom hem. Så jag var tvungen att vila på en gång när vi kom hem. Den natten var tung med koppningen och det kändes som att Lovisa fick i sig en massa luft. Mammas hjärta höll på att brista! Pappas med för den delen. Men till slut somnade vi allihopa och sov tills vi skulle i väg till BB mottagningen. Där träffade vi återigen en super gullig barnmorska. Hon stöttade oss mycket med amningen och gjorde så att vi kände oss trygga i vad vi gjorde. Lovisa hade också gått upp i vikt som tur var. Under BB tiden gick hon ner till 2980 gram men på söndagen vägde hon redan 3060 gram. Doktorn tittade igen på Lovisas ögon och vi fick förnyat receptet på ögondroppar. Jag hade ju frossat så fick ta urinodling för att utesluta UVI. Efter besöket åkte vi hem till svärföräldrarna och åt middag. Där fick vi se vår lilla älskling Clara som vi inte har sett på ett tag. Hon blev som väntat helt galen i bebisen men vi vill vänta lite innan hon får komma för nära. Hon är en dominant terrier så hon behöver disciplin. Men hon ska få nosa och slicka på henne sen när hon lugnar ner sig. På kvällen kom Alexandra med en princesstårta till princessan :) Söta hon! Sen kom också både Jani med flickvän och Emil. Den natten hade vi jätte kämpigt med matningen. Lovisa kom inte alls till ro och var hungrig hela tiden. Koppningen funkade inte alls längre, hon bara hörplade en massa luft! Stackaren, vi var så ledsna för hennes skull!

På måndagen kom BVC sköterskan. Hon är helt underbar! Vi fikade med henne och hon informerade oss om hur ofta man går på BVC, och om lite bra saker att veta om spädbarn. Vi vägde Lovisa och hon hade gått upp 100 gram! Duktig flicka! Sköterskan berömde Lovisa att hon är jätte fin, välmående och duktig tjej. Det är underbart att höra! :) Hon tyckte också att vi skulle övergå till flaska och det var det bästa vi har gjort! Det var som att sätta en kork i munnen på henne och hon blev som en helt annan bebis! Lovisa tappade äntligen sin navel. Det var vi glada över då det luktade urkaburka om den... ;)

På tisdagen, då Lovisa fyllde en vecka så gick vi till Sickla Köpkvarter och köpte fler flaskor till Skruttan. Så köpte vi lite skor till oss också. Kände att jag ville skämma bort mig själv lite. Vi åt thaimat till lunch och under hela tiden sov Lovisa snällt i vagnen. På kvällen sen blev hon lite kinkig och gasig. Vi har fått ett litet kräkbarn så den kvällen kom det kräk överallt! Men hon gnäller inte över det, bara när hon blir våt.

Igår så var vi på BB mottagningen igen. Skruttan hade gått upp ytterligare 100 gram. Fick en massa beröm att hon är så fin, välmående, nöjd och vaken bebis. Mammas hjärta höll på att spricka av stolthet. Barnmorskan sa att det kan ta upp till två månader innan amningen kommer igång och att det vi gjorde är jätte bra. Vi ska bara fortsätta att öva och i vår takt. Skönt att höra så nu stressar jag inte så mycket. Sen gjorde vi hörseltestet och det var klart godkänt.

Vem är du? ;)
Fortfarande lite ögon infektion.
Oftast är vi så här nöjda :)

8 kommentarer:

Caroline sa...

Så roligt att läsa, hon är jättefin! Och ni har redan hunnit med så mkt! Man går ju inte alltför snabbt första veckan... Har också en liten kräkis här hemma. Fortfarande! :)

Maria sa...

Vad kul att läsa, skönt att ni fått rätt på maten och att hon är så nöjd och harmonisk. Och himla söt är hon ju också!!

Karin sa...

ÅÅh gullegullefjuuun! Tant Grynet vill gooooseliigoosa snart!
Dessvärre är Lova genomförkyld så det får vänta lite.. :/
Hälsa Anders massa grattis också för bövelen!

Puss puss!

Becca-Mamma till Ellen sa...

Vad roligt att läsa :) Och så många fina bilder! Det är en väldigt fin tjej ni fått. Hoppas ni får en mysig helg! Kram

Madde sa...

Gud så söt hon är!! Fick med frossa feber och mådde illa i en vecka efter förlossningen, hade ont av stygnen i 15 dagar tills jag tog bort den, ingen lätt upplevelse, mått dåligt nu med och har nu förstått att det ha med sömnen att göra =( Kram

Vi2blir3.se - Malin sa...

Åh vad roligt att följa er!

Vad fin hon är, så himla vacker! Vi blir att längta något hemskt här hemma!

Många kramar till er, hoppas ni får en mysig kväll!

BabyLuka sa...

Hej!

Va fint du har skrivit och va kul att få läsa er historia så här!
Om ni vaknar tidigt kanske ni har lust att ta en mysig frukost med oss på Fine Food? du kan väl smsa mig när du sett detta

Kramar till dig

Anna-Mamma till Kevin sa...

Ja det är faktiskt himla skönt!
Å precis som du säger, ingen idé att stressa över det..SKulle det inte funka så finns det ju bra ersättning å så.

Tänk att vi nu har våra små hos oss! *mys*

Kramen