lördag 25 december 2010

Prata om det

Johanna Koljonen startade rörelesen prata om det. Och det måste vi göra, alltså prata om det. Men först måste jag få berätta att vi gick i parallell klasser på högstadiet i Helsingfors. Vi gick i en finlandssvensk skola och det var ungefär 500 elever i den skolan. Alltså en liten skola. Vi umgicks inte direkt men jag har roliga minnen av henne när vi delade rum på konfirmationslägret. Hittade på en massa bus. Men nog om det, vi skulle ju prata om det!

Jag har en historia att berätta. När jag var 18 år var jag "tillsammans" med en man som var 21 år äldre än mig. Ja jag skriver inom situationstecken för idag så anser jag inte att man är tillsammans om man ses en gång i veckan eller varannan vecka bara under några timmar. Jag var så "kär" att jag inte fattade att han bara utnjyttjade mig. Eller jo det gjorde jag visste men som så många unga tjejer (och nu generaliserar jag) tror att de är älskade om de ställer upp för sex. Grejen var att det inte ens var bra sex utan han var väldigt egoistisk. Varför tillåter man sig bli så utnjyttjad? Jag tror det har mycket på självkänslan att göra. Också på  att när man är yngre tror att man måste göra som killen vill. Tack och lov tror inte alla det men tyvärr verkar det väldigt vanligt.

Pratade lite om porr med maken. Jag förstår att man vill titta på det och att man blir upphetsad av det. Tyvärr ger det en skev bild till många unga. Inte bara tjejer utan killar också. Tjejerna tror att de måste ställa upp på allt som görs i porren ock killarna får prestationsångest. Typ att jargongen är att men har du inte gjort det? Har du inte haft trekant osv. Sen så är ju industrin väldigt skev också, många som far illa.

Gå in på http://prataomdet.se/

Inga kommentarer: