tisdag 25 oktober 2011

Hemmafru eller inte?

Det är mycket prat om hemmafruandet i de sociala medierna. Så jag känner att jag vill säga min åsikt också. Jag tycker inte att man skall nervärdera hemmafruandet. Utan jag kan tycka att vi bör acceptera alla som de är, vad de vill och kan göra. Jag tycker att var och en får välja sin egen väg att gå i livet. Sen skall man inte döma någon direkt för att den antingen väljer karriär eller att vara hemmafru/hemmaman. Oavsett kön. Kan förstå att vissa tänker att den som är hemma är i en beroende ställning till den som jobbar. Men jag anser att det är ett skruvat sätt av samhället att se på det hela. Jag tycker att det man kan bidra till familjen, eller som väljs frivilligt att göra skall anses lika viktigt. Förutsatt då att båda är nöjda med upplägget. Om båda är nöjda och mår bra i sitt förhållande så vilka är vi att döma dem? Är inte det så att fri vilja är en del av jämställdheten?

Sen så anser jag fortfarande att det idag är mycket kvinnornas fel också att vi inte är jämställda! Nu generaliserar jag kvinnorna men tyvärr är det mycket det att vi är snabba på att peka finger och döma männen och varandra. Jag antar att det har med dålig självkänsla att göra för det känns som att många vill framhäva sig själva.