tisdag 26 mars 2013

Utseendefixering

I dagens samhälle fokuseras det väldigt mycket på utseende och våra tjejer påverkas mest. Varför påverkas tjejer mest tror ni? Jo, om ni tänker efter så vems utseende är det man kommenterar mest? Kvinnornas såklart! Jag ska ta upp några exempel.

Barn bemöts olika beroende på vad för kläder de har. Pojkar är coola och tuffa medan flickor är sååå söta. Vi märker stor skillnad på om Lovisa har skinnjacka och keps eller om hon har klänning. Hon bemöts helt annorlunda. Redan här så sätts flickor in i söthetsfack.

Tonåringar lär sig från media att en kvinna måste se ut på ett visst sätt. De ser de hårt retuscherade bilderna på onaturligt smala tjejerna och tror att det är verkligheten. Överallt matas de på med att man blir lycklig och framgångsrik om man bara ser ut på ett visst sätt. Raka dig såhär, banta, ha de senaste kläderna osv.

Killar har inte samma förväntningar på sig angående utseendet. (Killar har andra saker att tampas med men nu pratar vi enbart om utseendet.) det är nästan lite så att man inte får berätta för killar hur snygga de är. Inte för ofta iaf för då kan det tolkas fel. Men det är ju också skevt.

Tittar man på hur media framställer kvinnor och män så är det stora skillnader. Män får uppmärksamhet utifrån prestation medan kvinnorna utifrån utseende. Tidningarna är fulla av bilder på män med kläder och namn och hyllas för något de har gjort medan kvinnorna är oftast halvnakna. Ofta namnlösa men även kända kvinnor som poserar i sexiga poser. Inget fel att det finns halvnaket men det borde vara mer jämt fördelat mellan könen. Jag vill också se mer framgångsrika kvinnor med kläder på.

Jag är också fåfäng, älskar mode och göra mig fin. Men jag är trött på utseendefixeringen som styr så många, speciellt unga. Jag har också medvetet valt att inte skriva så mycket om mode, shopping osv för att inte bidra med mer fixering i samhället.




Inga kommentarer: