fredag 28 augusti 2015

Stor bukplastik

I förrigår genomgick jag en stor bukplastik. Mina magmuskler var fortfarande särade efter graviditeterna och jag svankade ganska rejält. Mina bäcken- och ryggsmärtor kan förbättras utav bukplastiken så både jag och Anders kände att det var värt att testa iaf.

Jag opererades på Proforma på Söder och har redan bra erfarenheter av dem. Kl 7:39 skulle jag vara där renduschad och fastande. Min kirurg Said kom för att prata med mig innan operationen och sen gav han en kram vilket fick mig att känna mig väldigt bra omhändertagen. All personal där är väldigt fina och goa. Operationen tog ungefär 4 timmar och när jag vaknade kändes det väldigt bra trots smärtan. Under kvällen blev jag väldigt illamående vilket jag har aldrig tidigare blivit utav narkos. Min kirurg kom även på kvällen för att prata med mig hur operationen hade gått. Allt hade gått  väldigt bra.

Nästa dag kom Anders och hämtade mig. Fick åka hem med ett drän men det gör mig inget. Jag har ju vanan av att ta hand om dem. Anders jobbade däremot natt så Terese var så gullig och tog hand om mig. Hon hjälpte mig med allt för jag kan inte göra alls mycket. Magmusklerna används ju till nästan alla rörelser. Jag går framåtböjd som tant Agda 85 år för kirurgen stramade åt huden rejält. Nu vet jag iaf varför gamlingar går med händerna bakom ryggen ;)

Natten till igår var inte så rolig. Jag kunde inte sova och hade väldigt ont. Jag har kontakt med kliniken varje dag och sköterskan hörde hur ont jag hade och såg till att jag fick lite starkare smärtlindring. Nu ligger jag mest i fosterställning här i soffan. Försöker gå upp och gå ibland för det är så viktigt för en snabbare läkning. Får öka lite varje dag för rörlig måste jag bli så fort som möjligt. 
När barnen har lagt sig ska Anders hjälpa mig att tvätta av mig. Får nämligen inte duscha såren på 5 dygn så det är lite trixigt. Tur att jag har världens bästa make och barn som pysslar om mig. Barnen försöker hjälpa och Lovisa håller min hand när jag går. Harry tyckte att såret och dränet såg lite läskigt ut men Lovisa var väldigt nyfiken.

Inga kommentarer: