torsdag 30 september 2010

Tankar kring förlossningen

Jag har som många andra gravida lite tankar och funderingar kring förlossningen. Jag tror inte man kan förbereda sig helt för man vet aldrig vad som komma skall. Men jag har lite tankar på hur jag vill ha det och hur jag tänker göra. Sen får jag ta det som det kommer. Men jag tänkte iaf skriva ner hur jag ser på det nu och sen blir det roligt att jämföra efter förlossningen.

Tanken är att under latensfasen ska jag varva mellan ångbastun och soffan med värmekudden. Anders får massera mig för det är han duktig på. Det sägs att man ska vila under denna fas så därför tänkte jag vila i soffan och titta på filmer osv.

Sen när det blir för jobbigt får vi åka in till förlossningen. Där vill jag hänga på gåbord, sitta på yogabollen, gå omkring, hänga på Anders osv. Han får gärna fortsätta att massera mig. Kanske sitta i badet en stund. Lustgas kommer jag nog ta. Jag kommer antagligen vilja ha epidural. Jag tycker inte om smärta, tror inte någon gör det men jag har en ganska låg smärttröskel pga att jag har ofta kronisk smärta. Då har mitt smärtminne aktiverats och jag får snabbare ont än andra. Men det beror också lite på vilken smärta.

Ställningen har jag också tänkt på. Jag kommer antagligen ändra mig miljoner gånger men just nu är tanken att jag ska stå på knäna och luta mig mot sänggaveln. Vi är båda överens med maken att han inte ska titta där nere. Han har svårt för blod och jag vill gärna behålla lite mystik... ;) hahah

Jag frågade Anders vad han trodde hur jag skulle reagera. Han tror att jag kommer att gråta för det brukar jag göra när jag har ont. Japp det tror jag med. Jag hoppas bara att jag orkar stå ut alla dessa långa timmar.

2 kommentarer:

Bloggande 4barnsmamma sa...

Tycker jag låter som en bra överenskommelse!:)
Klart du kommer stå ut! Det gör man:)
Heja heja dej och lycka till!
KRAM!

Madde sa...

Det är bra att tänka mkt på förlossningen och jag skrev oxå en brev, men lämnade det aldrig då jag kände att vi hade en bra kommunikation iaf och man han gå så många skift med olika Barnmorskor! Förlossningen är verkligen inget som man kan föreställa sig och inget blev nog som jag hade tänkt mig, så va beredd på det =) Lycka till Kramis