tisdag 17 maj 2011

Aubergine gratäng

Har nu lagat aubergine gratäng några gånger och det är alltid lika gott och mättande. Just nu försöker jag förlora mamma kilorna och det går sakta men säkert. Men så skall man gå ner i vikt, lite i taget för då har man bättre chans att hålla vikten. Man skall absolut inte svälta sig för då gör man bara kroppen en björntjänst och går upp dubbelt så mycket. För då går kroppen i svält och drar åt sig alla kalorier som den kan. Viktiga är att man har en sund livsstil, äter bra och varierat och motionerar regelbundet. Man skall äta så naturliga råvaror som möjligt och unvika proseserad mat med massa e-ämnen. Bättre att dricka helmjölk och absolut inte äta några lightprodukter. Socker skall man också undvika så som snabba kolhydrater. För att ge viktminskningen en bra start har jag nu kört med LCHF. Detta gör jag nu bara fram tills sommaren men jag kommer att fortsätta att äta så som jag skrev tidigare. Och japp det har funkat och har bara 3 kg kvar till startvikten innan graviditeten. Sen så vill jag ha bort 2 kg till.

Men här är receptet på gratängen:

2 auberginer
1 lök
Köttfärs
Tomater eller krossade tomater på burk
1 burk grädde
Feta ost
Riven ost
1 burk gräddfil
Kryddor efter smak och om man vill så soltorkade tomater.

Jag skivar och steker auberginerna i smör och saltar dem lätt. Steker sedan köttfärsen med löken och kryddorna. Jag kryddar på ganska rejält med pepparmix, vitlökskrydda, fransk örtblandning och basilika. Blandar i tomaten. Sen varvar jag auberginen, köttfärsen och feta osten i en ugnsform. Häller över grädden och toppar med gräddfil och riven ost. In i ugnen tills den får en gyllene färg på toppen i ungefär 175 grader.

2 kommentarer:

Liw sa...

mEN SÅ GOTT!

Det receptet ska jag spara :-)

Caroline sa...

Ser mumsigt ut! Bra tips! Härligt att du har fått egentid! Jag är så dålig på det...